OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Tomelilla kommun samordnar servicen till medborgare, besökare och företagare genom ett kontaktcenter, Tomelilla direkt. Syftet är att skapa en väg in till kommunens alla olika verksamheter. Tomelilla direkt är ett nav som även utgör en viktig del i digitaliseringen av den kommunala förvaltningen.
Tomelilla direkt består för närvarande av sju personer (en enhetschef, en administratör och fem kommunvägledare).
ARBETSUPPGIFTER
Näringslivet i Tomelilla är viktigt för kommunen och Tomelilla direkt har en stor roll i kommunens näringslivssatsning där vi, i nära samarbete med näringslivschefen, ansvarar för lotsfunktion. Men vi är också med och genomför arrangemang, nätverksträffar, seminarier och företagsbesök som är riktade till företagen i kommunen.
Tjänsten innefattar flera olika arbetsuppgifter som exempelvis:
• Besvara allmänna frågor från invånare/företag/besökare
• Registratur av inkommande post och utlämnande av offentlig allmän handling
• Samordnings -och uppföljningsansvar för hantering av synpunkter och klagomål samt ansvar
för krångelportalen
• Handläggning av olika typer av myndighetsärenden såsom dödsboanmälan/bistånd till
begravning/vård av dödsbo, parkeringstillstånd för rörelsehindrad, busskort till gymnasieelever
• Handläggning av underrättelser om avhysning från bostad samt avstängning av el
• InfoPiont (förenklad turistinfo)
• Hantering av felanmälningar
För att trivas i rollen som kommunvägledare är det viktigt att du inte är rädd för att ge dig ut på okänt vatten och ta reda på det du behöver för att vi ska kunna ge bästa möjliga service. Vi har ett nära samarbete med samtliga verksamheter inom kommunen.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten ska ha universitets- eller högskoleutbildning inom relevant område som exempelvis juridik, samhällsvetenskap, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser det som ett krav att du har erfarenhet från serviceverksamhet eller kundtjänst samt myndighetsutövning. Även erfarenhet av arbete med digitala systemverktyg krävs för tjänsten.
Har du dessutom erfarenhet från kommunal verksamhet och från arbete med näringslivsfrågor ser vi det som meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Kunskaper i andra språk ser vi som meriterande.
Uppdraget kräver att du har en mycket god kommunikativ förmåga och god social kompetens. Du behöver ha ett kvalitets- och lösningsorienterat förhållningssätt, du är strukturerad i ditt arbete och har förmågan att prioritera. Du trivs med omväxling, att tidvis arbeta i högt tempo samt har ett intresse för digital utveckling.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Utvecklingschef Helena Berlin
0417-182 17
Personalchef Maria Wihlborg
Tf personalchef Anna Löfvall