OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats.
Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.
Vi söker nu en engagerad, kommunikativ och serviceinriktad person som vill utveckla vårt kontaktcenter. Hos oss hjälper du till att göra vardagen enklare för kommunens kunder; boende, besökare och näringsliv. Det sker i nära dialog med kollegor och ansvarig förvaltning. Kontaktcenter är en del av kommunens kommunikationsavdelning och placerat på kommunstyrelseförvaltningen.
- Har du ett genuint intresse av att hjälpa människor?
- Trivs du med att arbeta i ett högt tempo, självständigt så väl som i team?
- Söker du ett varierande arbete där du förväntas ta egna initiativ samtidigt som du får inblick i många samhällsviktiga frågor?
- Är du noggrann, bra på att lyssna och har ett gott bemötande?
Då kanske du är vår nya kommunvägledare med samordningsansvar för förvaltningar.
Dina personliga egenskaper och erfarenheter är avgörande i rekryteringen och det krävs att du har lätt för att samarbeta med andra. Arbetet är omväxlande och tempot många gånger högt. Att vara noggrann och kunna möta alla slags människor på ett positivt och professionellt sätt samt tycka om att jobba med utveckling är viktigt för att lyckas i rollen.
Arbetsuppgifter
Som kommunvägledare ansvarar du för att:
- Ge kvalificerad information, service, vägledning och rådgivning till kunderna så att de får en positiv upplevelse av sin kontakt med kommunen.
- Inhämta och sortera informationen i vår kunskapsbas för att kunna utföra enklare handläggningsuppgifter.
- Dokumentera dina samtal så att andra förstår vad ni pratat om.
- Utgå ifrån klara rutiner, samtidigt som du utifrån behovet är flexibel, vilket kräver initiativförmåga, mod och kreativitet.
I ditt samordningsansvar ingår:
Förutom arbetet som kommunvägledare har du samordningsansvar för verksamhetsutveckling tillsammans med kommunens förvaltningar. Detta för att kunskapsdatabasen i kontaktcenter alltid ska vara uppdaterad. Det innebär en tät kontakt med förvaltningarnas samordnare där ni tillsammans tar fram korrekt information, hittar lösningar och utvecklar arbetssätten. Du och en kollega har samordningsansvar för olika förvaltningar och samarbetar i det arbetet. Tjänsten innebär ungefär 60% kommunvägledare och 40% samordningsansvar. Du kommer att ha en viktig roll i vårt servicearbete.
Kvalifikationer
I tjänsten ingår ett samordningsansvar. För arbetet krävs:
- Högskolestudier, exempelvis inom kommunikation, projektledning, organisationsutveckling, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller studier arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.
- God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt engelska i tal.
- Erfarenhet av att ge god service och utveckla positiva kundkontakter.
- Mycket god datavana och lätt för att lära dig nya program. Du arbetar i flera olika verksamhetssystem, exempelvis för ärenden, telefoni, ekonomi och kartor.
- Förmågan att snabbt söka upp, samt ta till dig skriftlig information, tolka den och förmedla den på ett lättförståeligt sätt.
- Erfarenhet av att driva mindre projekt, jobba med verksamhetsutveckling eller likvärdiga arbetsuppgifter.
Vi ser gärna att du har:
- erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
- arbetat i ärende- och dokumenthanteringssystem
- arbetat i olika verksamhetssystem
- övriga språkkunskaper
Personliga egenskaper
- Du har en mycket god förmåga att skapa goda relationer, ge god service och hjälpa människor.
- Du är driven, vill utveckla arbetsuppgifterna och dig själv.
- Du har förståelse och känsla för service, och vikten av ett gott bemötande.
- Du ser möjligheter och lösningar samt har förmågan att hantera svåra situationer som ställer krav på snabbt agerande.
- Du är tydlig och välformulerad i din kommunikation.
- Du är lyhörd, flexibel och tar egna initiativ för att noggrant lösa utmaningar.
- Du har lätt för och tycker om att samarbeta med andra, samtidigt som du kan arbeta självständigt.
- Du är duktig på informationssökning och att ta till dig av och vidareförmedla information.
- Det är viktigt att du trivs i ett högt tempo och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Servicetest och arbetsprov kan komma att tillämpas i rekryteringen.
Ansökan
Skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt, dock senast den 9 november 2022. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om kontaktcenter
Kontaktcenter är kommunens ansikte utåt och en väg in, där du blir en nyckelperson för kundens upplevelse. Vårt uppdrag är att med tillgänglighet och god service möta kunderna på ett engagerat och professionellt sätt. Vi erbjuder dig ett kvalificerat arbete med många roliga utmaningar och goda möjligheter till utveckling. Kontaktcenter tar emot kunder framförallt via telefon men även genom besök och digitala kanaler. Våra kommunvägledare svarar på frågor, ger information om kommunens verksamhet, tar emot synpunkter och felanmälningar samt handlägger vissa ärenden. I andra ärenden hanteras delar innan de skickas vidare till den förvaltning vi utför uppdraget åt.
Välkommen till Gislaveds kommun – en del av Småland!