Kommunvägledare - samordnare

Arbetsbeskrivning

Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. 


I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.


Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.


Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap. 




Arbetsuppgifter
Arbetet som kommunvägledare innebär bland annat att besvara frågor som inkommer till kommunen via telefon, sociala medier och mejl.

Du tar emot besökare till kommunhusets reception och hjälper dem med sina ärenden samt arbetar med support av våra självservicetjänster. Du kommer även hantera en mängd information i våra olika verksamhetssystem samt utföra viss handläggning inom olika områden. Allt arbete i kontaktcenter sker i nära samarbete med verksamheterna och övriga kommunvägledare.

Den andra delen av tjänsten, samordnarrollen, innebär att du kommer ha ansvar för den operativa dagliga driften i kontaktcenter. Det innebär att du ska:

- leda, fördela och följa upp arbetsuppgifter.
- hantera dagliga ärenden av mer akut karaktär som rör bemanning och planering av sådant som påverkar den dagliga driften.
- arbeta med schemaläggning och planering vid frånvaro.
- planera och genomföra utbildningsinsatser för såväl kommunvägledarna som för kommunens verksamheter.
- vara systemförvaltare för kontaktcentret ärendehanteringssystem och vid behov ha kontakt med kommunens IT-support.
- ha ansvar för statistikuppföljning samt avstämningar med kommunens förvaltningar.
- samordna införandet av nya och förändrade uppgifter i kontaktcenter.
- löpande ta fram rapporter till verksamheterna för verksamheternas resultat utifrån fastställda nyckeltal/indikatorer.

Tjänsten innefattar inte något personalansvar då detta ansvar ligger hos enhetschefen på Kommunikationsavdelningen där kontaktcenter ingår.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, samhälls­vetenskap, IT eller annan teoretisk inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- har ett par års arbetslivserfarenhet av arbete med medborgarkontakter och kommunikation.
- förstår värdet av god kommunikation och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
- har erfarenhet av teamarbete och en mycket god förmåga att samarbeta och bygga relationer.
- har förmåga att arbeta strukturerat och med tydlighet.
- kan agera lugnt och samlat även i stressiga situationer.
- har arbetat med och är intresserad av grupp- och verksamhetsutveckling.
- har ett gott bemötande, naturlig serviceanda och ett flexibelt och lösningsfokuserat förhållningssätt.  
- har vana av arbete i olika IT-relaterade system.
- viss erfarenhet av arbetsledning och beslutsfattande.
- har arbetet i en offentlig organisation. Det är meriterande men inte ett krav.

Övrigt
Vi vill att du i ditt personliga brev anger vad god kundservice innebär för dig och vad ditt främsta bidrag skulle vara i din nya roll.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Olika former av tester kan bli aktuellt vid rekryteringen. Även provanställning kan komma att tillämpas.

I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan! 


Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


24 augusti 2024

Receptionist, Kåge hälsocentral

Receptionist, Kåge hälsocentral

23 augusti 2024