Kommunvägledare till Servicecenter

Arbetsbeskrivning

God och likvärdig service till Örebros medborgare, bra bemötande och effektiv hantering av alla ärenden är utgångspunkten för oss i Örebro kommun. Det ska vara enkelt att ta och få kontakt med oss. Servicecenter är ingången till kommunens alla verksamheter, via telefon, webb eller personligt möte. Vårt servicecenter kännetecknas av hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vårt mål är att Örebros medborgare får information, råd och stöd gällande sina behov och önskemål och att kontakten med Servicecenter har skapat ett mervärde. I februari slog Servicecenter upp dörrarna. Lokalen är belägen på Drottninggatan, i centrala Örebro.

Om uppdraget
I Servicecenter finns kommunvägledare i fyra olika roller; första linjen, svarsgrupp Barn & utbildning, svarsgrupp Samhällsbyggnad, näringsliv & arbetsmarknad samt svarsgrupp Social välfärd. Totalt arbetar cirka 40 medarbetare på Servicecenter. Vi behöver nu komplettera vår kompetens med två kommunvägledare till första linjen.

En av tjänsterna riktar sig till dig som har erfarenhet av arbete i contact center och van att ge information och vägleda kunden/medborgaren genom att konsultera systemstöd.
Den andra tjänsten riktar sig till dig som har erfarenhet av arbete inom kommunal social omsorg, exempelvis försörjningsstöd och socialtjänsten.

Kommunvägledarens huvudsakliga arbetsuppgift är att lämna information om Örebro kommuns verksamheter. Uppdraget innebär att ge information och vägledning i det specifika ärendet, verka för ökad användning av tjänster för självservice, hantera blanketter, ta emot inkomna handlingar samt utföra enklare handläggning utifrån rutin- och regelstyrt arbetssätt. Som kommunvägledare ansvarar du för att så många frågor som möjligt hanteras direkt enligt uppgjord leverensöverenskommelse med kommunens verksamheter. Vid behov ansvarar kommunvägledaren för att ärendet lotsas vidare till respektive verksamhet enligt fastlagd rutin. 

Arbetstiden är schemalagd. Servicecenters öppettider: Mån-fre kl 07-18 och lör kl 09-15.

Kompetenskrav
- Avslutad godkänd gymnasieutbildning
- Minst två års erfarenhet av att arbeta inom serviceyrke
- Erfarenhet av arbete med att ge service via telefon och fysiska möten
- Mycket goda språkkunskaper i svenska, både i tal och i skrift
- Goda kunskaper i engelska
- Erfarenhet av arbete med datorn som verktyg samt vana av att arbeta i flera olika datasystem parallellt 

Ytterligare kompetenskrav, tjänst 1: Erfarenhet av arbete i contact center med vana av att ge information och vägleda kunden/medborgaren genom att konsultera systemstöd.
Ytterligare kompetenskrav, tjänst 2: Erfarenhet av arbete inom kommunal social omsorg, exempelvis försörjningsstöd och socialtjänsten.

Det är viktigt att du genom ett gott bemötande kan anpassa ditt sätt att kommunicera till en mängd olika situationer. Du är uppmärksam och tillmötesgående och har genuint intresse, vilja och förmåga att hjälpa och vägleda människor. Ditt arbetssätt präglas av helhetssyn med medborgarfokus som utgångspunkt. Du har lätt för att arbeta tillsammans med andra och kan snabbt anpassa dig till förändringar och ny information. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
- Grundläggande kunskap om Örebro kommun och dess verksamheter
- Språkkunskaper utöver svenska och engelska, ex. teckenspråk och/eller svenska med bildstöd
- Kunskap om något/några av Örebro kommuns verksamhetssystem, ex Trio Agent, Future, Adela, ComAround, Trello, TeleOpti

Anställningens omfattning
100%, tillsvidareanställning, 2 tjänster, tillsättning enl. ö.k, senast 14-09-30

Facklig information
Vision: Inger Blückert, 019-21 69 35
Kommunal, exp: 019-21 35 21

Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2014-04-16.

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun Örebro
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 2 april 2014

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Passhandläggare (Sommarvikariat)

Passhandläggare (Sommarvikariat)

20 december 2024