Kommunvägledare till svargruppen socialt stöd och vård, Kundcenter

Kommunvägledare till svargruppen socialt stöd och vård, Kundcenter

Arbetsbeskrivning

Östersunds kommun, Kommunledningsförvaltningen söker Kommunvägledare till Kundcenter

Vikariat till svarsgruppen Socialt stöd, vård och omsorg.

Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är nämligen alla medborgare lika viktiga. Ett barn på förskolan, en bygglovssökande villaägare eller en vårdsökande pensionär. Vi strävar hela tiden efter att förbättra och utveckla våra tjänster och hos oss har du möjligheter att som individ påverka hur vi genomför vårt gemensamma arbete och vara med och bidra till ett bättre Östersund. Vi är engagerade och visar omtanke för varandra och dem vi är till för.

Medborgarservice är en del av Kommunledningsförvaltningen och består av Kundcenter och Internservice. Enhetens verksamhetsidé är att göra det enklare för medborgarna att komma i kontakt med kommunen för att få svar på sina frågor eller lämna synpunkter, samt att serva kommunens verksamheter och medarbetare med intern service vad gäller bl a nycklar, sammanträdesrum, post och kopiering. Enheten har totalt 25 medarbetare. Våra öppettider är måndag till fredag 08.00 - 17.00.
En av våra medarbetare ska vara föräldraledig under hösten varför vi nu söker en vikarie. Vikariatet är på heltid under ett halvår, med goda förutsättningar till förlängning för rätt person.

Arbetsuppgifter

Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben och i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa, men många samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person inom vår organisation. Arbetet handlar om att ha medborgaren i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund. Tempot är bitvis mycket högt.

Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter, söker information i olika system etc. Det förekommer även andra administrativa uppgifter.

Flera frågor som gruppen hanterar för Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd.

Kvalifikationer

- Du har en personlig läggning som gör att du på ett professionellt sätt kan och vill hjälpa socialt utsatta personer, t ex personer som behöver ekonomisk hjälp eller personer som kan ha alkohol-/drogproblem eller psykiska besvär.

- Du skall vara proffs på bemötande, du brinner för att ge service och sätter alltid kunden/medborgaren i centrum.

- Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor och trivs i en organisation där förändringar och utveckling tillhör vardagen.

- Du har dokumenterad erfarenhet av och fallenhet för att arbeta i olika it-system och du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.

- Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Samiska i tal och skrift är meriterande.

- Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du är tydlig och har en problemlösande förmåga.

- Du har minst 2 års dokumenterad erfarenhet från kundtjänstarbete via telefon och/eller minst 2 års arbete inom socialtjänsten.

- Utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom det aktuella området (socialt stöd och vård) är meriterande.

- Om du blir erbjuden vikariatet behöver du kunna påbörja din anställning och introduktion senast den 26 juli.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vid rekryteringen kommer vi att använda oss av rekryteringstest samt arbetsprover. Intervjuer med aktuella kandidater planeras till vecka 24 och 25 och kommer att ske via Teams.

Beskriv tydligt din erfarenhet av kundtjänstarbete och/eller arbete inom socialtjänst i ditt personliga brev. Har du annan utbildning eller arbetslivserfarenhet inom socialt stöd och vård beskriver du även hur denna erfarenhet kan komma till nytta i detta arbete. Beskriv även din erfarenhet av it-system.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2021
  • Ansök senast: 13 juni 2021

Liknande jobb


28 november 2024