OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Medborgarservice är en del av Kommunledningsförvaltningen och består av Kundcenter och Internservice. Kundcenters verksamhetsidé är att göra det enklare för medborgarna att komma i kontakt med kommunen för att få svar på sina frågor eller lämna synpunkter. Kundcenter har idag 25 medarbetare. Våra öppettider är måndag till fredag 08.00 – 17.00.
Ditt nya jobb
Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben samt i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa, men många samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person inom vår organisation. Arbetet handlar om att ha medborgaren i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund. Tempot är bitvis mycket högt.
Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter, söker information i olika system etc. Det förekommer även andra administrativa uppgifter.
Flera frågor som gruppen hanterar för Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd, fakturafrågor samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd.
Din kompetens
Krav
• Du har en personlig läggning som gör att du på ett professionellt sätt kan och vill hjälpa socialt utsatta personer, till exempel personer som behöver ekonomisk hjälp eller personer som kan ha alkohol-/drogproblem eller psykiska besvär.
• Du är självklart proffs på bemötande, älskar att hjälpa till och ge service och sätter alltid kunden eller medborgaren i centrum.
• Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor – även de som inte riktigt beter sig som du själv gör.
• Du trivs i en organisation där du nästan aldrig på förhand kan planera din dag, utan där förändringar, flexibilitet och utveckling tillhör vardagen.
• Du har dokumenterad erfarenhet av och fallenhet för att arbeta i olika it-system och du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.
• Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift and you don´t hesitate to answer a call in english. Samiska i tal och skrift är meriterande.
• Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du får höra från din omgivning att du ger energi och sprider glädje. Du uttrycker dig tydlig och gillar att själv ta tag i och lösa olika problem när de dyker upp.
Meriterande
• Det är meriterande om du är socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, gärna med några års arbetslivserfarenhet.
• Det är meriterande om du har arbetat inom en socialförvaltning, eller på annat sätt med socialt utsatta personer.
• Kundtjänstarbete via telefon är meriterande. Med det menar vi att du pratat i telefon med kunder eller medborgare huvuddelen av din arbetsdag. Beskriv detta noggrant i ditt personliga brev.
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom Falck Healthcare Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Kommunledningsförvaltningen
I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.