Kommunvägledare - vikariat

Kommunvägledare - vikariat

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Om Kontaktcenter
Kontaktcenter är en gemensam funktion i kommunen som stöttar alla verksamheter.

Kommunens kontaktcenter i Rådhuset ska ge snabb service till invånarna, företag, tillfälliga besökare och andra. Personalen ger svar på enkla frågor via mejl, inlägg i sociala medier, telefonsamtal, ta emot besök och vara en väg in till kommunen. Vårt mål är att:

- Förenkla och förbättra den kommunala servicen till medborgarna
- Skapa en effektivare kommunal verksamhet genom en uppdelning av enklare och snabbare ärenden vs komplicerade som kräver handläggning,
- Målet är att Kontaktcenter ska hantera 80 % av alla ärenden/frågor som kommer till kommunen.

På varje förvaltning finns ett antal utsedda specialisthandläggare som vid behov ska hjälpa och ge stöd till kommunvägledarna eller ta över de ärenden som kräver mer expertkunskap och handläggning

Om jobbet
Som kommunvägledare hos oss är du med och arbetar för en effektiv medborgarservice där vi ger korrekta svar till medborgare genom ett professionellt bemötande. Du kommer att ha ansvar mot en eller flera specifika verksamheter för att säkerställa kontinuerlig uppdatering och dialog. Syftet är att utifrån ett helhetsperspektiv, säkerställa att båda parter har rätt och korrekt information för att kunna levererar bästa möjliga kundservice.

Arbetsuppgifter
- Kundkontakter via telefon, besök, e-post och sociala medier
- Hjälper kunder att få svar genom informationssökning på vår hemsida och intranät
- Handlägga regelstyrda ärenden och dokumentering och registrering av alla ärenden
- Informationssökning i vårt ärendehanteringssystem och verksamhetsspecifika system

Som kommunvägledare spelar du en nyckelroll genom att ge snabba och korrekta svar på invånarnas frågor. Du ger medborgarna rätt information och vägledning i deras frågor och lämnar uppgifter om status i pågående ärenden. Du hjälper våra medborgare att komma i kontakt med rätt personer genom att förmedla kontakter och kontaktvägar.

Vem söker vi?
- Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen.
- Du är självständighet och har mod att agera efter din egen övertygelse
- Du har en hög samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt
- Du har en bra muntlig kommunikationsförmåga vilket du visar genom att du talar klart och välformulerat. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
- Du är serviceinriktad och uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera bra resultat.
- Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.

För att lyckas i rollen har du förmågan att skapa tillit och förtroende för både medarbetare och invånare. Du har en genuin servicekänsla och trivs i rollen att vara stadens ansikte utåt. Du trivs med att arbeta i ett högt tempo och är även trygg i stressade situationer.

Kravspecifikation
- Du har eftergymnasial utbildning eller annan utbildningsbakgrund och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Du har erfarenhet från arbete med starkt kundfokus
- Du har god datorvana och har förmåga att hantera olika verksamhetssystem
- Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du har kunskap om kommunal eller annan offentlig verksamhet. Du är en van användare av sociala medier. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret
  • 2 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 15 maj 2022

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024