Kompetensstrateg inom Socialförvaltningen

Kompetensstrateg inom Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Är du lösningsfokuserad? Intresserad av utvecklingsarbete? Har du förmågan att lyssna och sätta dig in i förvaltningens perspektiv och utmaningar?  Då kan du vara den vi söker för att säkerställa rätt kompetens för både dagens och morgondagens utmaningar.

Vi söker nu en kompetensstrateg som ska arbeta med Socialförvaltningens kompetensförsörjning för att möta de behov och utmaningar som förvaltningen står inför. 

Socialförvaltningen i Trelleborg består av Individ- och familjeomsorg; vård och omsorg, LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt kvalitet- och utvecklings avdelningen.

Arbetsuppgifter 
Som kompetensstrateg har du en central roll och är direkt underställd avdelningschef. Arbetet innebär att i samarbete med avdelningarna kartlägga och analysera verksamhetens kompetensbehov. I det ingår att kartlägga befintliga funktioner och roller och analysera framtida behov, samt föreslå vilka verktyg som behövs för att hantera det och ta fram en plan för hur det ska kopplas ihop med verksamhetsplaneringen. Du kommer att göra en GAP-analys som resulterar i konkret plan och modell för arbetet med kompetensförsörjning. Arbetet kommer att bedrivas självständigt men i nära samarbete och i dialog med förvaltningens avdelningar.

I rollen som kompetensstrateg har du en aktiv roll i bland annat vård- och omsorgscolleges styrgrupp. Du kommer att ha en samordnande funktion för studerandes arbetsplatsförlagda utbildning, samt planerar, samordnar och kvalitetssäkrar utbildningsinsatser på förvaltningen. 

Som kompetensstrateg arbetar du tillsammans med interna och externa kontaktytor för att identifiera utvecklingsmöjligheter utifrån en mängd olika perspektiv; verksamhetsmål, arbetsmiljö, trender, brukarundersökning m.m.

Kvalifikationer
Du ska ha akademisk examen med inriktning mot personal, arbete och organisation, pedagogisk utbildning eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.

Du ska ha erfarenhet av såväl strategiskt som operativt arbete med kompetensutveckling,  samt vana att driva och kommunicera arbetet med strategisk kompetensförsörjning. 

Då ditt uppdrag innebär mycket kommunikation internt så väl som externt är det viktigt att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift.

Du har en god digital kompetens och har erfarenhet av att arbeta i IT-verktyg kopplade till det dagliga arbetet, samt en vilja och förmåga att snabbt sätta dig in i nya program och system.

Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från personal och kunskapsintensiva verksamheter.

B-körkort för manuellväxlad bil är ett krav.

För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är ansvarsfull och visar på stabilitet genom att vara ordningsam och metodisk. Du har även förmåga och intresse av att arbeta såväl strategiskt som operativt och du förstår sakers långsiktiga betydelse. Som person är du driven, resultatinriktad och kan tänka proaktivt.

Du är självgående och van att leda dig själv, men du är också en del av en helhet så vi förväntar oss att du har en väl utvecklad förmåga att samarbeta. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.   

Arbetstid/ varaktighet
Heltid. Tjänsten är en projektanställning i 2 år.  

Tillträde
Snarast, enligt överenskommelse.

Kontakt
Jessica Hahne 0410- 73 30 40 

Fackliga kontakter:

Sista ansökningsdag
2021-08-01 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Vi tillämpar löpande urval, så vänta inte med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Kontaktpersoner på detta företaget

Annikki Tinmark, Socialförvaltningschef
0410-73 39 47
Jenna Hedin
0410-73 34 84
Jennie Härstedt
0410-73 34 15
Svetlana Kocovska
0410-73 34 25

Sammanfattning

Besöksadress

Östergatan 71
None

Postadress

Östergatan 71
Trelleborg, 23183

Liknande jobb


People and Office Coordinator

People and Office Coordinator

20 december 2024

Arbetskonsulent Steg till arbete

Arbetskonsulent Steg till arbete

19 december 2024

19 december 2024

Utvecklingsledare inom kompetens- och kunskapsutveckling

Utvecklingsledare inom kompetens- och kunskapsutveckling

18 december 2024