OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten Organisationsutveckling och Kompetenssäkring (HO) är en nyinrättad enhet inom Personalavdelning. På OKG går säkerheten alltid först och syftet med att skapa denna enhet är att arbeta samordnat med ett flertal av de faktorer som påverkar säkerheten utifrån det mänskliga och organisatoriska perspektivet. HO ansvarar för framtagning av riktlinjer och arbetsmetoder för hela OKG inom områdena Säkerhetskultur, Erfarenhetsåterföring, samverkan Människa-Teknik-Organisation (MTO), ledar- och medarbetarutveckling samt kompetenssäkring. Detta är områden som i dagens debatt om Kärnkraft står i fokus och vi vill bli ännu bättre inom dessa områden än vi är idag! Vi är i dagsläget 9 personer och kommer att bli över 20 inom något år. Vi söker nu medarbetare som vill arbeta inom området kompetensutveckling. Arbetsuppgifter Enhet HO ansvarar för kompetenssäkringsprocessen samt arbetet med att utveckla metoder och arbetssätt inom området. I dagsläget arbetar tre personer inom området och målet är att vi ska bli sju inom något år. Kompetensansvaret ligger hos cheferna i linjen och du kommer att utgöra ett stöd till dem i deras arbete med t ex kompetensöverföring, kompetensanalyser, samordning och upphandling av gemensamma utbildningar. Du kommer även att ansvara för framtagning av metoder och arbetssätt inom något av områdena inom kompetens. Arbetet som kompetensutvecklare utgår alltså ifrån två aspekter, generell kunskap inom kompetensutveckling samt specialist inom något område. Bakgrund - Du har utbildning inom det beteendevetenskapliga området med inriktning pedagogik och lärande i arbetslivet - Erfarenhet av att vara handledare är en merit - Du har erfarenhet av kompetensutveckling i stora organisationer Egenskaper - Du är kommunikativ i tal och skrift, logisk, analytisk och intresserad av att utveckla metoder och arbeta systematiskt. - Du är intresserad av ditt eget och andra människors lärande. - Du har förmågan att självständigt initiera och driva igenom uppdrag. - Du har förmågan att se helheten och att få saker gjorda. - Du har förmåga att lyssna och samarbeta samt har förmåga att möta och kommunicera med människor inom hela organisationen. Stor vikt kommer att läggas vid att få teamet att passa ihop kompetensmässigt och med olika personligheter.