Koncernkoordinator

Koncernkoordinator

Arbetsbeskrivning

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.
Mariestad står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

I Mariestads kommun arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamheter. Här förvaltar och utvecklar vi några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling.

Tjänsten är placerad under kommunstyrelsens stab och är en centraliserad funktion som stöttar hela kommunkoncernen.

Staben har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och koncernstaben. Uppdraget är att arbeta övergripande, att samordna och utveckla de interna processerna samt stödja det övergripande och strategiska arbetet i kommunkoncernen. Det innebär att staben samordnar, administrerar, stödjer, driver, utvecklar och följer upp kommunens kvalitets- och utvecklingsarbete som kopplas till kommunens styrmodell. Framtagande av omvärlds- och nulägesanalyser i samverkan med andra funktioner i kommunen ingår också i uppdraget.

Vi söker dig om vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten.

ARBETSUPPGIFTER
När kommunen växer krävs det ett utvecklat koncernövergripande administrativt stöd och det blir än mer viktigt att beslut fattas på korrekta underlag. För att stärka processen kommer vi att utöka administrativa stödet inom kommunkoncernen med en koncernkoordinator.
Uppdraget innebär att koordinera kommunkoncernens uppdrag som bl.a. omfattar att organisera och planera samt lägga upp strukturer för ledning och styrning.

Tillsammans med övriga medarbetare inom staben medverka i och leda olika typer av kvalificerade utredningsuppdrag med bl.a. kvalitetssäkring av dokument/inför politiska beslut i hela kommunkoncernen.

Som koncernkoordinator kommer du också att arbeta med uppföljning på en övergripande nivå, men också vara ett stöd till kvalitetsarbetet i hela organisationen samt ansvara för sammanställning av den interna kontrollen.

Du arbetar med analyser, strategiska frågeställningar och tar fram underlag för prioriteringar. Du kommer att bilda och leda ett nätverk tvärsektoriellt kring uppföljning och analys.
Det systematiska kvalitetsarbetet ska genomsyra hela styrkedjan och därmed bidra till att kommunen blir framgångsrik.

Låter det intressant? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad tillsammans!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom en utbildning i projektledning så ser vi det som meriterande.

Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor. Det är även meriterande om du har färdigheter i dokument- och ärendehanteringssystem.
Du ska ha goda datakunskaper (Office-programmen) och kunna uttrycka dig mycket bra i tal och skrift på svenska. Vi ser gärna att du har intresse för att utveckla rutiner och arbetssätt samt att arbeta med digitalisering inom området. Det är viktigt att du ser samverkan och utveckling som framgångsfaktorer.
Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Dessutom är du serviceinriktad, har ett positivt förhållningssätt och är tillmötesgående i kontakten med andra. Du är tydlig och pedagogisk.

Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper.

Du måsta ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl, både i tal och i skrift.

Intervjuer kommer ske löpande under annonseringstiden.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Vi är övertygade om att vår strävan om en jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten många kvaliteter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun, Staben
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 juni 2023
  • Ansök senast: 25 juni 2023

Liknande jobb


Consumer & Supply Quality manager

Consumer & Supply Quality manager

18 september 2024

18 september 2024

Produktdatakoordinator

Produktdatakoordinator

17 september 2024

Kvalitetscontroller

Kvalitetscontroller

12 september 2024