Koncernredovisningschef

Koncernredovisningschef

Arbetsbeskrivning

Med anledning av kommande stora industrietableringar har ett arbete påbörjats med uppbyggnaden av en bolagskoncern i Mariestads kommun. Till denna koncern behöver vi nu rekrytera en redovisningschef med fokus att säkerställa en hög kvalitet i redovisnings- och inköpsprocesserna.

Sporras du av att arbeta med ständiga förbättringar och samtidigt driva ett professionellt team bestående av åtta erfarna medarbetare? Har du gedigen erfarenhet från redovisning?

Då kan du vara den vi letar efter!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som Koncernredovisningschef ansvarar du för att säkerställa att Mariestads kommunkoncern har redovisnings- och inköpsprocesser av hög kvalitet. Din primära uppgift är att kvalitetssäkra kommunens in- och utdata samt att säkerställa att Mariestads kommunkoncern upprätthåller en rättvisande redovisning.

Du ansvarar för koncernövergripande rapportering med finansiella nyckeltal, delårsrapporter och årsredovisning, både i kommunen och bolagskoncernen samt den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen. Arbetet med delårsrapporter och årsredovisningen sker i samarbete med andra funktioner inom avdelningen och tillsammans ansvarar ni för den finansiella analysen och verksamhetsuppföljning.

Redovisningsenheten har även ett antal externa uppdrag kring redovisning och bokslutsarbetet för andra aktörer.

Som koncernredovisningschef leder du åtta medarbetare inom områdena redovisningsekonomi, inköpscontroller, e-handelsansvarig och ekonomiassistent. Du ser till att det finns tydliga och dokumenterade processer och rutiner samt en väl fungerande intern kontroll inom ditt ansvarsområde.

Systemansvar för ekonomisystemet samt övriga system inom redovisnings- och inköpsområdet ingår också i din roll.

Du rapporterar till ekonomichefen som har huvudansvar för ekonomiprocesserna inom Mariestads kommunkoncern.

Då organisationen står inför stora förändringar kan uppdraget som koncernredovisningschef även komma att utvecklas över tid.

KVALIFIKATIONER
För att vara aktuell för denna tjänst krävs följande;
• Högskoleexamen inom ekonomiområdet, exempelvis civilekonom eller motsvarande.
• Flerårig erfarenhet av redovisning i kommunal verksamhet.
• Erfarenhet av att leda medarbetare mot gemensamma mål.

Meriterande är tidigare vana av arbete med kommunala bolag och arbete på kommunkoncernnivå, likaså erfarenhet av arbete med revision.

Hur är du som person?
Du har förmågan att skapa tillit och delaktighet bland medarbetarna för att ge förutsättningar för ett gott arbete. Du är trygg i din ledarroll och kan fatta beslut som du sedan ser till blir genomförda.

Vidare är du analytisk, noggrann och ansvarstagande samt har lätt för att samarbeta, är kommunikativ och pedagogisk. Du håller god struktur i arbetet och är duktig på att driva utvecklingsarbete, hitta lösningar och nå resultat.

Vad kan vi erbjuda dig?
Förutom att få möjligheten att arbeta med kompetenta och trevliga kollegor kan vi erbjuda dig:
• En arbetsplats i stadshuset i centrala Mariestad, ett par minuters gångavstånd till resecentrum.
• Distansarbete kan ske vid överenskommelse
• Semesterväxling
• Löneväxling till pension
• Försäkringsförmåner
• Förmånsbil
• Förmånscykel
• Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras.
Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2024
  • Ansök senast: 18 augusti 2024

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Accounting Manager

20 december 2024

20 december 2024