OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om konsultuppdraget
- Ort: Stockholm
- Varaktighet: 11-maj-2020 - 10-maj-2021
- Ansök senast: 9/10-20
- Omfattning: 100%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Uppdragsbeskrivning
Kunden söker en licens och avtalsansvarig för att kunna utveckla och implementera SAM funktionen hos Kunden. Syftet är att implementera och bygga upp SAM funktionen och kunna samla alla IT-avtal och få en samlad bild och kunna vara proaktiva med licensplaneringen. Kunden sår också inför en licensupphandling som du kommer vara en stor del av.
Avdelningen IT strategi och styrning har ett behov av en specialist inom licensering som kan hjälpa Kunden att få en helhetsbild över samtliga licensierade programvaror och samtliga IT-avtal. Hur dom används, samt den totala kostnaden för licenser och IT-avtal. Du kommer också vara med att driva upphandlingen av en ny licensmäklare tillsammans med Kundens inköpsavdelning. Du kommer även att ansvara för att implementera struktur och processer för alla Kundens IT-avtal.
Arbetsuppgifter
- Säkerställa tydlig ansvarsfördelning och effektiva rutiner mellan IT-förvaltningarna, inköp och centrala IT-funktioner
- Etablera ett centralt register för alla programvaror samt säkerställa att alla licenser med tillhörande avtal blir registrerade
- Införskaffning av nya samt förlängning av befintliga licenser
- Ge rekommendationer till åtgärder för att uppnå kostnadsbesparingar och riskreducering
- Följa upp nyttjandet av licenser och ev. underhåll och support
- Samordna marknadsanalys och omvärldsbevakning gällande nya licens-och tjänstemodeller som kan förbättra IT-leveransen
- Rapportera Kundens licensanvändning samt eskalera avvikelser
- Säkerställa att Kunden har ett effektivt licenshanteringsverktyg
- Fungera som rådgivare och specialist kring licensiering för tillverkare som Microsoft, Oracle, med flera.
- Leda arbetet att införa SAM-funktionen hos Kunden
- Leda och driva upphandlingen av ny licensmäklare
- Ta en rådgivande/granskande roll vid framtagande av policys, riktlinjer och processer avseende SAM
- Etablera rutiner för hantering av licenser, anskaffning, omförhandling och avveckling
- Etablera och ansvara för rutiner kring Kundens alla IT-avtal
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult kan komma att krävas med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter. För aktuellt uppdrag krävs säkerhetsskyddsavtal nivå 2 med leverantören samt registerkontroll av aktuell konsult för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 10 till 12 veckor men kan både ta längre och kortare tid. Om upprättandet av SUA-avtal och registerkontroll blir klar innan angiven tidplan för uppdragsstart ser Kunden gärna att konsulten påbörjar sitt uppdrag tidigare i överenskommelse med aktuell beställare från Kunden.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
- Högskole-/universitetsutbildad inom IT/120 p/180 p eller motsvarande erfarenheter förvärvade på annat sätt
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av processutveckling eller förvaltningsledning
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av förvaltningsplan och budget
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av kommunikation och samarbete med interna och externa leverantörer
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av att leda projekt med goda referenser sedan tidigare
- Minst 1 år arbetslivserfarenhet av inköpsrutiner/processer relaterade till SAM eller avtalshantering
- Mycket god förmåga att uttrycka sig skriftligt och muntligt på svenska och engelska
- Minst 1 år erfarenhet med att ha arbetat med eller mot några av de stora programvaruleverantörerna; Microsoft, Oracle och Adobe
Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
- Arbetslivserfarenhet av ITIL processer
- Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med IT-avtal tex rutiner, inköp av IT-avtal, omförhandling och avveckling
- Erfarenhet av arbete/uppdrag inom offentlig sektor, eller motsvarande.
- Erfarenhet av elmarknaden och/eller kraftsystem
Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
- God samarbetsförmåga och initiativförmåga
- Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
- Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
- Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
- Arbetar självständigt och målinriktat
- Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
- Förmåga att arbeta i grupp
______________________
Hur du vinner uppdraget
- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.
Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.
Om Shaya Solutions
Techbolag inom IT, Energi och Samhällsbyggnad med fokus på ingenjörer, ekonomer, teknologer och jurister.
Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.
Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Annonsförsäljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Joseph Öberg Shaya
Ellen Falkenström