Konsumentrådgivare till Helsingborgs stad

Konsumentrådgivare till Helsingborgs stad

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Stadsledningsförvaltningen har cirka 400 medarbetare och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra – för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska:
• leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden.
• erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna.
• i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg. Om arbetsplatsen
Helsingborgs kontaktcenter har i uppdrag att samordna stadens service gentemot allmänheten. Principen är en väg in till kommunen för att bidra till ökad service och högre tillgänglighet. På kontaktcenter arbetar kommunvägledare och rådgivare som på olika sätt finns till för invånarna och företagen i staden.

Vi söker nu dig som vill bli en av oss och som älskar att ge god service. Som konsumentrådgivare har du starkt kundfokus och vill vara med och arbeta med siktet inställt på att bli ledande avseende service, bemötande och tillgänglighet.

Arbetsuppgifter
Som konsumentrådgivare ger du kvalificerad konsumenträttslig rådgivning till privatpersoner och näringsidkare i Helsingborg, Klippan, Perstorp och Örkelljunga kommuner.

På Konsument Helsingborg besvarar vi konsumenträttsliga frågor över telefon och e-post samt vid bokade besök. Arbetet handlar till stor del om att göra rättsutredningar, tolka avtal och att ge förslag till tvistlösning. Det är viktigt att vara uppdaterad och intresserad av vad som händer inom konsumenträtten, i samhället och hur det påverkar konsumenters beteende.

Vi arbetar förebyggande genom föreläsningar, främst för elever i gymnasieskolan och SFI samt för seniorer. Vi strävar efter att utveckla det förebyggande arbetet när det gäller inriktning och innehåll. Omvärldsbevakning är en viktig del av arbetet. Vi bevakar konsumenttrender och håller oss uppdaterade på rättspraxis. Arbetet innefattar även kontakt med media då journalister kan höra av sig till konsumentrådgivningen för uttalanden eller en rättslig analys av en konsumenttvist.

Vi söker dig som är trygg i din yrkesutövning och förstår innebörden av en hög servicenivå. Du har lätt för att bygga förtroende och kommunicera internt och externt. Som del av en mindre arbetsgrupp är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och tar eget ansvar. Eftersom vi arbetar mycket utåtriktat så är det viktigt att du tycker om att tala inför små och stora grupper.

Det krävs att du gillar att arbeta i en miljö med ständiga förändringar och ett högt tempo. Du ser möjligheter och löser problem. För dig med positiv inställning och ambitioner blir detta en rolig och givande arbetsplats i nya fräscha lokaler. Vi finns mitt i centrala Helsingborg.

Kvalifikationer
Vi söker dig som: 


• Har relevant högskole-/ universitetsutbildning.
• Har goda kunskaper i konsumenträttslig lagstiftning samt avtalsrätt.
• Är strukturerad, flexibel och har förmågan att prioritera.
• Tycker det är roligt med verksamhetsutveckling
• Trivs med att jobba i högt tempo.
• Har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Din pedagogiska förmåga gör att du har lätt att ta till dig komplex information och göra den lättbegriplig. Andra språkkunskaper är meriterande.
• Tycker om att arbeta utåtriktat och att ha mycket kontakt med människor.
• Har förmåga att lyssna och göra dig förstådd oavsett vem du har kontakt med.
• Ger god service och har ett starkt kundfokus.

Du arbetar nära dina kollegor och vi söker dig som är positiv, öppen, prestigelös och tycker om att samarbeta.

Tidigare erfarenhet av konsumenträttslig rådgivning är meriterande.

Övrig information
Sista ansökningsdag: 2021-01-17. Vi är tillbaka efter julledigheten den 4 januari och kan svara på frågor då. 

Anställningsform: Visstidsanställning under 2021, med eventuell möjlighet till förlängning. 

Omfattning: Heltid (100%). Kvälls- och helgsarbete kan förekomma. 

Tillträdesdatum: Tillträde enligt överenskommelse. 

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Liknande jobb


Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

Budget- och skuldrådgivare / konsumentvägledare

21 augusti 2024

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

20 juni 2024

Konsumentrådgivare

Konsumentrådgivare

28 maj 2024

Konsumentvägledare

Konsumentvägledare

30 november 2023