OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.
Varje dag ger vi människor upplevelser till kropp och själ. Kultur & fritid Gävles 250 medarbetare driver och utvecklar bland annat konserthus, konstcentrum, kulturskola, bibliotek, idrott, friluftsliv, kultur- och föreningsstöd och bad. Vi är stolta över att bo på en av Sveriges skulpturrikaste platser och att ha landets nordligaste symfoniorkester. Hos oss kan du som är nyfiken, engagerad och nytänkande göra Gävle ännu mer händelserikt.
Gävle bedriver i samarbete med kommunerna i Sandviken, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby en offensiv och utåtriktad konsumentverksamhet genom Konsument Gästrikland. Verksamheten erbjuder konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning till alla invånare i de fem samarbetande kommunerna. Verksamheten ingår i Gävle biblioteks organisation i Kultur & fritid Gävle. Uppdraget är att informera, vägleda och förmedla kunskap till kommuninvånare och näringsidkare i konsumentrelaterade frågor för att bidra till en god ekonomisk balans och en rättvis marknad.
ARBETSUPPGIFTER
Som konsumentvägledare kommer du att arbeta med att ge allmänheten kvalificerad juridisk vägledning i frågor bland annat rör avtalsrätt, konsumenträtt och reklamationer. Vägledning sker via personliga besök, telefon och mail. Arbetet innebär självständig handläggning av ärenden men du arbetar även förebyggande med föreläsningar och kontakter med skolor, företag och föreningar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med juridisk inriktning. Alternativt har du en högskoleutbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, ekonomi eller annat ämne som bedöms meriterande. Du bör ha goda kunskaper i konsumenträttslig lagstiftning samt gärna ha ett allmänt intresse av konsumentfrågor. Erfarenhet från liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Du har förhandlingsvana, goda språkkunskaper i svenska, engelska och gärna ytterligare språk. Arbetet innebär interna och externa kontakter varför förmåga att samarbeta, kommunicera och informera är en viktig del i uppdraget. Vi förutsätter att du trivs med att arbeta i en utåtriktad roll med mycket kontakt med människor, att du är serviceinriktad och har god kommunikativ förmåga.
För att lyckas i rollen behöver du vara van att möta människor, pedagogisk, lyhörd och du har distans till dina egna värderingar.
Körkort krävs, eftersom arbetet bedrivs i alla de fem samarbetande kommunerna.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Gunilla Hultsjö
026 17 94 78
Enhetschef Johanna Wahlund Thorsell
026-17 94 64
Bibliotekschef Lisbeth Forslund
026-17 94 03
DIK Susanne Harris
026-17 73 39
Vision Roger Thollin
026-17 94 19
Verksamhetssamordnare Charlotte Holmsten
026-17 94 08
Anette Löfvenius, Kommunal
026-17 99 32
Enhetschef Mats Ivarsson
Badsamordnare Sofia Eklund
026-17 72 35
Enhetschef Erica Embretsen Almer
026-17 97 96