OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Konsumenter söker en engagerad konsumentvägledare som förstärkning till vår verksamhet Konsumentcentrum. Idag ger vi konsumentvägledning till två kommuner och en av Stockholms stadsdelar.
Om tjänsten
Huvudsakliga uppgiften är att svara på inkommande frågor från konsumenter via telefon, e-post eller under besökstid och att hjälpa konsumenten att lösa det konsumenträttsliga problemet hen har råkat ut för. I det kan ingå att hjälpa med att tolka avtal, att kontakta näringsidkare och i vissa fall att hjälpa till med att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller domstol.
Övriga uppgifter som ingår i tjänsten:
- Registrera ärenden i ett ärendehanteringssystem
- Administrativa uppgifter kopplade till ärendehanteringssystemet
- Hålla sig uppdaterad inom konsumenträtten genom omvärldsbevakning och information från bl a Konsumentverket
- Delta i utbildningar, konferenser och arrangemang kopplat till konsumenträtt
Kvalifikationer
Vi söker dig som
- har arbetat med oberoende konsumentvägledning alternativt budget- och skuldrådgivning
- har kunskap om relevant lagstiftning såsom konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, paketreselagen, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal, bland andra
- kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift
- har ett stort intresse för rättighets- och samhällsfrågor
Det är meriterande om du har relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap.
Vi lägger stor vikt vid relevanta erfarenheter och hur du är som person. Rollen som konsumentvägledare kräver att du är lyhörd och bra på att lyssna. Du ska kunna analysera situationen som konsumenten beskriver och snabbt förstå på vilket sätt du kan hjälpa personen. Det är även viktigt att du har förmåga att förklara rättsliga sammanhang på ett enkelt och förståeligt sätt.
Många konsumenter vi möter befinner sig i mycket utsatta situationer. Därför är det viktigt att du har en god empatisk förmåga, förståelse för människors olikheter och arbetar utifrån individens behov.
Om Sveriges Konsumenter
Sveriges Konsumenter arbetar för konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Vi är en ideell och oberoende paraplyorganisation med 20 medlemsorganisationer. Vi arbetar med politisk påverkan och opinionsbildning både i Sverige, på EU-nivå och internationellt. Sveriges Konsumenter ger även ut tidningen Råd & Rön. Sammanlagt arbetar ca 25 personer på det gemensamma kontoret vid Gullmarsplan i Stockholm.
Läs mer om Sveriges Konsumenter på www.sverigeskonsumenter.se
Arbetstid/varaktighet
40-50% deltid vilket motsvarar 15-18 timmar i veckan. Visstidsanställning fram till 2023-12-31 med möjlighet till förlängning. Alternativt timanställning efter överenskommelse.
Tillträde
Omgående.
Lön
Efter överenskommelse. Vi har kollektivavtal med Fremia/Unionen.
Kontaktinformation
Sara Tunander, kanslichef, tel. 072-062 52 55, sara.tunander@sverigeskonsumenter.se
Är du intresserad av tjänsten?
Välkommen att söka genom att skicka ett personligt brev och ett kortfattat CV där dina relevanta erfarenheter framgår till ansokan@sverigeskonsumenter.se.
Vi kommer att kalla till intervjuer löpande. Sista ansökningsdag är 17 september 2023.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.