Kontaktcenterchef

Kontaktcenterchef

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!


Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.



Beskrivning
Nu söker vi en ny chef till Kontaktcenter - ett av kommunens mest spännande jobb inom serviceområdet, med Karlstadsbon i fokus.

Huvuduppdraget är att ge god information, service, ett gott bemötande samt att stötta verksamhetsutveckling och utveckla tjänster som förenklar vardagen för Karlstadsborna. Vi söker en engagerad och utvecklingsorienterad chef som brinner för att ge service i världsklass, gott ledarskap och digitala lösningar som skapar värde för Karlstadsborna.

Kontaktcenter är Karlstadsbornas väg in till kommunen. Här finns ett 30-tal kommunvägledare som är specialister på kommunens verksamheter. Till Kontaktcenter kan medborgare höra av sig om allt från äldreomsorg och skola till felanmälningar och bokning av borgerlig vigsel. För att kunna ge Karlstadsborna rätt information arbetar vi nära våra övriga verksamheter. Genom att jobba tillsammans med handläggare runt om i kommunen kan verksamheten ge en proffsig service och leverera snabba svar på de flesta frågor som rör både förvaltningar och bolag. Avdelningens utvecklingsenhet spelar en viktig roll i kommunens digitalisering genom att stötta förvaltningar och bolag i arbetet med att utveckla e-tjänster, som effektiviserar både det interna arbetet men framförallt förenklar vardagen och ger en bättre service till Karlstadsborna. Utvecklingsenheten förvaltar och utvecklar även e-tjänster till majoriteten av Värmlands kommuner inom ramen för samarbetet i Karlstads drift- och servicenämnd.

Arbetsuppgifter
Som Kontaktcenterchef säkerställer du att verksamheten levererar enligt uppsatta mål. Arbetet sker i nära dialog med Kontaktcenters enhetschefer, övriga verksamheter och kommunikationsdirektören. Du har personalansvar samt fullt budget- och verksamhetsansvar. Du ansvarar för att driva och utveckla verksamheten, bygga nätverk och skapa goda samarbeten inom och över förvaltningsgränser för att tillsammans skapa mervärde och ett effektivt och professionellt verksamhetsstöd. 

Karlstads kommun står inför stora utmaningar med omfattande stadsutveckling och förändrad samhällsekonomi, vilket ställer stora krav på förändringsarbete, digitalisering och effektiviseringar. Du är intresserad av utvecklingsarbete och tar vara på digitaliseringens möjligheter. Ditt uppdrag innebär att leda och utveckla vårt Kontaktcenter till en verksamhet med fortsatt hög servicenivå gentemot både kunder och mot hela vår organisation. Du frontar, inspirerar och skapar aktivt goda förutsättningar för medarbetarna att arbeta mot våra process- och servicemål samt initierar och driver utveckling, kvalitéts- och förbättringsarbete. Vår service och vårt bemötande är avgörande, eftersom vi är kommunens ansikte utåt. Vi bidrar till att göra kommunen öppen, synlig, tydlig och begriplig. Med gott bemötande ska vi bidra till att göra Karlstadsbornas vardag enklare.  Vi jobbar aktivt med att utveckla digitala lösningar för våra tjänster och vår service samt stöttar förvaltningar och bolag i arbetet med att utveckla e-tjänster som förenklar vår service. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är har relevant akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, statskunskap, kommunikation eller annan utbildning, erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Tidigare chefserfarenhet från att arbeta i en ledande roll med ärenden av hög komplexitet. Det är meriterande om du har arbetat inom offentlig sektor och en politiskt styrd organisation. Du är en utvecklingsintresserad lagspelare med ett engagemang för god samhällsservice och att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Du är resultatinriktad och ansvarar för att verksamheten når uppsatta mål. Du driver ett ständigt förbättringsarbete för att uppnå bästa service gentemot invånare, företagare och besökare. Med närvaro, drivkraft och inspiration står du stadigt i förändringsprocesser och är lyhörd för verksamheternas behov.

Vi söker dig som har god erfarenhet av att utveckla verksamheter med hjälp av nya arbetssätt, kommunikation och digitala verktyg. Du ska leda, planera, organisera och följa upp arbetet, så att du tillsammans med medarbetarna levererar goda resultat. Du har en god initiativförmåga för att utveckla och optimera verksamhet samt relaterade processer. Ditt ledarskap bygger på att skapa förutsättningar för ett aktivt och engagerat medarbetarskap där du ser olikheter som en tillgång. Du är prestigelös, tydlig och målinriktad och har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och mod att ta tag i svåra situationer.

Självklart briljerar du kommunikativt och uttrycker dig väl i tal och skrift. Som person är du trygg med en god självkännedom och känsla för att bygga tillitsfulla relationer och skapa ett gott samarbetsklimat. Du motiveras av att vara i framkant och kryddat med ditt digitala intresse lyckas vi med att bidra till hållbar samhällsutveckling och medborgarservice tillsammans med stark internkommunikation och vi-känsla i organisationen. Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet och ledarförmåga.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 augusti 2021
  • Ansök senast: 10 september 2021

Liknande jobb


27 november 2024

Customer Service Manager till vår kund i Eskilstuna

Customer Service Manager till vår kund i Eskilstuna

25 november 2024

23 november 2024