OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Vi söker en kontorsområdeschef till ett av våra kontorsområden i Norrbotten där Gällivare, Kiruna, Jokkmokk, Haparanda & Överkalix tillhör. På dessa kontor arbetar totalt 15 medarbetare som arbetar serviceinriktat i team där vi gemensamt tar ansvar för vårt uppdrag och gemensamma lärande.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som kontorsområdeschef ansvarar du för ett av våra kontorsområden i Norrbotten där vi ger service i det fysiska mötet på uppdrag av Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. Du har ansvar för personal, resultat och budget och säkerställer att verksamheten bedrivs med hög kvalitet och effektivitet. Du rapporterar till regionchef för region Norr och ingår i regionens ledningsgrupp.
Som chef verkar du för en effektiv bemanningsplanering i syfte att nå våra mål och för att interna riktlinjer och rutiner inom myndigheten följs. En förutsättning för en effektiv och kvalitativ verksamhet är också att du som kontorsområdeschef säkerställer rätt kompetens och resurser på kort och lång sikt. Viktigt att genom dialog kunna skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sitt uppdrag, sina mål och sin utveckling. Genom att skapa motivation och engagemang har du som kontorsområdeschef en viktig uppgift i att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning/kompetens
• Minst två års erfarenhet av att vara chef
• B-körkort
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa engagemang för verksamhetens mål och arbetsuppgifter
• Att skapa en miljö där feedback är ett viktigt och uppskattat inslag
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att skapa struktur för ditt eget och andras arbete
• Att välja utifrån helheten vad som ska göras och i vilken ordning
• Att lyssna, kommunicera och lösa konflikter
• Att anpassa dig efter ändrade omständigheter
• Är lugn, stabil och har kontroll över dig själv i utmanande situationer
Vidare är det meriterande om du:
• Erfarenhet från statlig verksamhet och förståelse för det statliga regelverket
• Har erfarenhet av att leda på distans
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och heltid och placerad på någon av servicekontoren inom kontorsområdet. Resor förekommer i tjänsten.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Startdatum efter överenskommelse. Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 9 augusti 2020. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.