OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en erfaren Kontraksförvaltare till ett konsultuppdrag hos Svenska Kraftnät. Uppdraget är på deltid (25-50 %) och förväntas pågå mellan 1 juni 2023 t.o.m. 31 mars 2024, med goda möjligheter till förlängning!
Svenska Kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 1000 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Luleå, Sundsvall, Sollefteå och Göteborg.
Uppdragsbeskrivning
Svenska kraftnät samordnar alla sina investeringsprojekt i Program. För närvarande finns det 9 program inom Svenska kraftnät. Projektledarna, som leder projekten inom dessa program behöver ibland stöttning av erfaren personal för att hantera kontraktuella entreprenadfrågor.
Som konsult kommer du ingå i det team som hanterar kontraktsförvaltningen på Svenska kraftnät. Uppdraget innebär att stötta projektledare och programledning i affärsmässiga och kontraktuella frågor samt att stötta i processer för uppföljning av kontraktskrav och hantering av ändringar samt relationer med entreprenörer och leverantörer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- stötta projektledare och programledning i affärsmässiga och kontraktsfrågor
- stötta i processer för uppföljning av kontraktskrav och hantering av ändringar inom entreprenad och projektering
- stötta i relationer med entreprenörer och leverantörer
Arbetet kommer normalt att ske inom olika projekt och uppdragsgivare kan vara projektledare, huvudprojektledare eller programledare.
Placering
Man kommer vara placerad på Svenska kraftnäts kontor i Sundbyberg alternativt placering på eget kontor. I det fall placering sker på eget kontor ska du som konsult delta på möten på Svenska kraftnäts kontor när så beställaren önskar.
Resor kan förekomma för det fall stöttning behövs vid ett specifikt möte med en entreprenör eller leverantör.
Om dig
För att axla rollen hos Svenska Kraftnät ser vi gärna att du har följande erfarenheter, kompentenser och utbildning:
- Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, eller som ingenjör eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom motsvarande område
- Minst 10 års erfarenhet av projektarbete/-metodik
- Minst 10 års erfarenhet av hantering av entreprenadfrågor och kontraktsförvaltning inom anläggnings, infrastruktur eller elbranschen
- Behärska svenska och engelska i tal och skrift
Det är även meriterande om du tidigare har:
- Arbetat både som entreprenör och som beställare
- Haft ledande befattning inom projektverksamhet med stora infrastrukturprojekt
- Jobbat med och har gedigen erfarenhet med allmänna bestämmelser i FIDIC
Som person tror vi att du är ödmjuk och har lätt för att samarbeta och skapa förtroende samt att du kan tillämpa ett coachande förhållningssätt till de projektledare du stöttar . Vidare besitter du en god iniativförmåga och har lätt för att se vad som behöver göras.
Process och ansökan
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning och bakrundskontroll av slutkandidat är en del i processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Lina Widevall på lina.widevall@devotum.se eller 070-4993800.