OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mobiliseringen mot alkohol och droger är ett strategiskt och kommungemensamt arbete som syftar till att stärka samhället som motståndskraft i dessa frågor. Du som koordinator har en nyckelroll i det lokala arbetet. Din viktigaste uppgift är att utveckla och samordna kommunens förebyggande insatser inom ANDT-området (alkohol, narkotika, dopning och tobak). Arbetet är till stor del självständigt (med stöd av ledningsgrupp och styrgrupp) och innehåller både strategiska och operativa uppgifter såsom:
* Samordna och planera ett långsiktigt preventivt arbete där många aktörer aktiveras
* Utveckla och revidera kommunens kommande ANDT-strategi
* Ansvara för dokumentation och uppföljning av det lokala drogförebyggande arbetet (kommande ANDT-strategi)
* Samverka med andra myndigheter och den idéburna sektorn (idrottsföreningar, trossamfund, hjälporganisationer, nykterhetsrörelsen med flera)
* Vara samordnande länk mellan kommunala nämnder och förvaltningar, olika verkställande chefer, arbetsgrupper och andra aktörer i förebyggande frågor
* Delta i kommunens övriga förebyggande arbete som exempelvis med BRÅ-samordnare, ungdomssamordning m fl.
* Samverka med Länsstyrelsen, Regionförbundet och de andra kommunernas samordnare i länet, bland annat när det gäller kompetensutveckling och mediainsatser
* Omvärldsbevaka och ha god kunskap om ANDT-området
* Organisera opinionsbildningsaktiviteter, arrangera seminarier och utbildningar samt ta initiativ till aktiviteter och kommunikation via olika media.
* Implementera kunskapsbaserade metoder inom de områden där det saknas.
Du ingår i Socialförvaltningens Stab tillsammans med 8 andra medarbetare som bland annat ansvarar för service till förvaltningen och socialnämnden, tillståndsfrågor, utvecklings- och kvalitetsarbete och IT-frågor. Biträdande förvaltningschef är ansvarig för Staben.
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område. Du har erfarenhet, kunskap och kontaktnät inom ANDT-området. Koordinatorn ska ha förmåga att leda processer i både arbetsgrupper inom och utom kommunen samt förmåga att arbeta med strategiska styrdokument. Att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift är en förutsättning.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.