Koordinator med ansvar för kvalitetsfrågor, Myndighetsutövning

Koordinator med ansvar för kvalitetsfrågor, Myndighetsutövning

Arbetsbeskrivning

Enheten Myndighetsutövning utgör vägen in i verksamheten Stöd och omsorg och arbetar på delegation från individ och familjenämnden.

Vårt uppdrag är att informera och möta medborgare och utifrån ansökan eller anmälan, utreda, bedöma behov och besluta om insatser till personer i behov av socialtjänstens stöd och hjälp. Uppdraget ska utgå från nämndens målsättning att stärka den enskildes möjlighet att leva ett självständigt liv.

Vi har ett övergripande ansvar för att upprätta prognoser och identifiera nya behov av insatser genom att följa behovsutveckling och inflöde i kommunen. Det utgör sedan underlag för planering och utveckling, på såväl kort som lång sikt. De lagrum som i huvudsak berörs är LSS, SOL, LVU och LVM. Vi samverkar nära andra enheter och ansvarar för att möta brukarnas behov och nå målet med ökad självständighet.

Dina arbetsuppgifter
Det här är jobbet för dig som vill arbeta operativt med att koordinera enheten Myndighetsutövnings behov av att följa upp och utveckla insatser med medborgaren i fokus. Ditt uppdrag innebär att samordna, genomföra och stödja områdets kvalitetsarbete. Det som ligger till grund för arbetet är genomförda processkartläggningar, revisioner, nationella jämförelser, politiska uppdrag, tillsyn av verksamhet och uppföljning som redovisas till nämnd.

Vi förväntar oss att du arbetar målinriktat och systematiskt med ständiga förbättringar i nära samarbete med verksamhetens chefer och medarbetare.

Som koordinator utgör du ett stöd till chefer i framtagandet av underlag för beslut eller uppdrag, inför uppföljning och analys samt inför planering och prognoser. Du deltar i det systematiska uppföljningsarbetet av verksamheten genom att ta fram underlag och statistik som är nödvändig. Du bidrar till att samordna, genomföra, avsluta och utvärdera aktiviteter som pågår utifrån fattade beslut eller uppdrag.

Vi förväntar oss att du, som koordinator, överblickar och samordnar olika insatser så att vi kan tillvarata verksamhetens möjligheter på bästa sätt med nytta för både medborgare och medarbetare.

Om dig
Vi söker dig är socionom eller har motsvarande utbildning. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om den lagstiftning som ligger till grund för myndighetsutövning inom socialtjänst. Du har själv erfarenhet av socialt arbete samt av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Din förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt är mycket god.

Som koordinator arbetar du ofta i ett högt tempo och du får vara med om att förutsättningar kan ändras snabbt. För att trivas i uppdraget måste du därför uppskatta att bli utmanad och vara lösningsfokuserad som person. Du är analytisk och har en god pedagogisk förmåga, vilket innebär att du kan beskriva komplexa samband på ett begripligt och engagerande sätt. Du vill uppmuntra till dialog och samarbete för att tillvarata andras kompetens och erfarenheter.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Glöm inte bifoga personligt brev och cv.

Om Umeå kommun

Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

Liknande jobb


SQE till ledande industrikund i Västerås

SQE till ledande industrikund i Västerås

21 november 2024

20 november 2024