Koordinator med fokus på ekonomi till Kontraktsgruppen Scania Sverige

Koordinator med fokus på ekonomi till Kontraktsgruppen Scania Sverige

Arbetsbeskrivning

Till gruppen AEC, Business och Credit Control söker vi nu en koordinator till O2D avdelningen - Kontraktsgruppen

Dina arbetsuppgifter
Du blir en central del av Order till Leveransflöde och funktionen Kontraktsgruppen vars uppgift är att kontrollera, monitorera och slutligen fakturera lastbilar till kund. Vidare kommer du att agera som en centralt koordinerande funktion för lastbilssäljarna ute i våra regioner samt hantera deras inflöde av leveransfakturor för att säkerställa korrekt hantering av kostnader. Du kommer ha daglig kontakt med diverse aktörer inom bolaget och externa parter gällande säkerställande av försäljningskontrakt, leverantörsfakturor, finansiering, och betalning. Målet med organisationen är att effektivisera order till leverans samt att säkerställa den finansiella processen i form av riskhantering från orderläggning till betalning.

Exempel på arbetsuppgifter:


• Kontrollera att köpeavtal och tillhörande dokumentation är korrekt i samband med orderläggning
• Säkerställa att det finns godkänd finansiering (Intern och Extern)
• Uppbokning av diverse leverantörsfakturor från påbyggare eller andra externa aktörer
• Säkerställa att kunden är förberedd inför leverans
• Fakturera nya fordon och säkerställa att betalning är genomförd innan leveransgodkännande, samt hantera ev inbytesfordon i samband med nybilsaffärer
• Fakturering av begagnade fordon samt assistera vid refinansieringsaffärer
• Säkerställa efterlevnad av såväl interna policys som externa krav i samband med orderläggning och leverans av nya och begagnade lastbilar

Din profil
Vi söker dig med ett stort intresse och erfarenhet kring finansiella frågor relaterade till orderläggning och fakturering av lastbilar. Du har en positiv attityd och har lätt att bygga relationer i en snabbrörlig företagskultur. För att lyckas i rollen så behöver du vara noggrann, strukturerad och ansvarsfull samt ha en god kommunikativ förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tempot är stundtals högt och vi lägger stor vikt att du är en lagspelare som hjälper dina arbetskamrater när det behövs samt inte är rädd för att flagga när du själv behöver hjälp.

Meriterande är erfarenhet från fakturering och Automaster samt Microsoft Dynamics 365. Vi arbetar i en standardiserad O2D process, där pulsmöten, hantering av avvikelser och ständiga förbättringar är en viktig del av arbetet. En fördel är därför om du även har erfarenhet av SPS/SRS eller liknande. 

Du har några års arbetslivserfarenhet och en utbildning på högskola eller universitet med inriktning ekonomi eller annan liknande eftergymnasial utbildning. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med goda utvecklingsmöjligheter samt trevliga kollegor hos ett av Scanias främsta kommersiella bolag.

För mer information
Kontakta gärna Åsa Näselius, Head of Business and Credit Control, tel 010- 708 64 50 

Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev och betygskopior. Sista ansökningsdag är 2020-11-30, men urval kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2019 registrerade Scania Sverige 6 652 tunga fordon samt 146 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,2%.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 november 2020
  • Ansök senast: 30 november 2020

Liknande jobb


21 november 2024