OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Sandvikens kommunala grundskolor gör vi varandra bättre!
Vi arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete med höga förväntningar på alla. Du som medarbetare har en nyckelroll. Med kompetens och engagemang arbetar vi tillsammans för att varje elev ska nå sina mål och känna trygghet och glädje i skolan.
Sandvikens kommun har en lång tradition av satsning på IT och varje elev har sin egen dator. Vi ser digital kompetens som ett redskap för skapande, kommunikation och samarbete.
Hos oss får du som medarbetare tillgång till:
- egen arbetsdator
- digital lärplattform
. digitala stödsystem för systematiskt kvalitetsarbete
- möjlighet till semesterväxling till fler semesterdagar (vid semestertjänst)
- friskvård till förmånligt pris
- Pulsen, en av Sveriges bästa personalföreningar
Dessutom får du ta del av ett strukturerat förvaltningsgemensamt värdegrundsarbete och du får arbeta i en lagom stor kommun där du är delaktig i besluten.
Sandvikens grundskola driver ett projekt som har för syfte att öka skolnärvaron. En del av projektet innebär att testa och utveckla ett nytt arbetssätt för att öka närvaron för individuella elever som har en problematisk skolfrånvaro och där det finns behov av samordnande insatser, från skolan och andra verksamheter. Sandvikens grundskola har beviljats medel från Den Göranssonska fonden för att anställa fyra koordinatorer under tre års tid, för att testa detta arbetssätt.
ARBETSUPPGIFTER
Som koordinator jobbar du tillsammans med elevhälsopersonal och rektor med elevärenden där det finns en problematisk skolfrånvaro. Din roll är att delta i utförande av en plan för insatser som har för syfte att öka elevens närvaro. Planen görs med vårdnadshavare, skolan och andra aktuella aktörer så som, Individ och familjeomsorgen och Barn- och familjehälsan. Koordinatorns roll innebär att samordna de planerade insatserna och kommer att ha kontinuerlig kontakt med professioner från andra aktörer, vårdnadshavare och skolpersonal. Koordinatorn jobbar mot samtliga skolor i ett av skolområdena där rektor beslutar vilka elevärenden som koordinatorn ska ingå i.
Förutom det dagliga arbetet på skolorna ingår koordinatorn i en grupp med de andra koordinatorerna som leds av projektledare för Ökad skolnärvaro. Denna grupp kommer tillsammans identifiera goda exempel och nyckelfaktorer i arbetet som koordinator, och på så sätt vara med och utforma detta arbetssätt. Koordinatorn kommer förväntas vara väl insatt i det utvecklingsarbete som projektet för Ökad skolnärvaro innebär och att bidra med kunskap om skolfrånvaro, hur vi ska arbeta för att främja närvaro och förebygga och åtgärda frånvaro i skolan
KVALIFIKATIONER
Du får gärna ha någon form av relevant högskoleutbildning alternativt gymnasieexamen med lång erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter.
Du har kännedom om skolan som organisation.
Du har god kommunikativ förmåga, god samarbetsförmåga och är bra på att skapa och bibehålla professionella relationer.
Vi förväntar oss att du som söker tjänsten kan planera och strukturera ditt arbete och kunna analysera och utvärdera ditt arbete systematiskt.
Vi ser att du är problemlösningsorienterad och flexibel.
En god datavana är ett krav.
Följande system som du förväntas arbeta i: ProReNata, journalsystem. system för styrprocesser. - Office 365, teams, mejl mm. Unikum är meriterande
• Kunskap och erfarenhet av skolfrånvaro.
• Kunskap och erfarenhet av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
• Erfarenhet av att ha arbetat med samverkansfrågor och eller erfarenhet av samverkan mellan olika verksamheter.
• Kunskap om systemteori.
Vi förutsätter att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket både muntligt och skriftligt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort och tillgång till egen bil är ett krav.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Ekström
026-24 57 51
Petra Greisz
026-24 16 20
Margith Lind
026-24 16 21
Birgitta Wikström
0290-335 12
Eva Ceder
026-241687
Cecilia Axén
026-241209
Annie Schmid
026-24 18 52
Jörgen Andersson
026-24 15 50
Teofil Norum
0290-335 12
Lars Gottfriedson
026-24 16 21