Koordinator/sekreterare till Hydrologiska forskningsenheten

Koordinator/sekreterare till Hydrologiska forskningsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en bättre värld och ett hållbart samhälle? Jobba i internationella projekt med vatten och klimatfrågor? Ta chansen och bli en av våra nya medarbetare!

Du kommer framförallt att få koordinera och organisera samt ge administrativt stöd till chefer och projektledare inom våra internationella projekt tillsammans med exempelvis SIDA och WMO. Du kommer att arbeta med uppgifter som exempelvis:


• Organisera och genomföra utbildningstillfällen, konferenser, workshops, internat mm (ej ansvarig för innehåll och kvalitet).
• Organisera och förbereda tjänsteresor (hjälpa till att förankra agenda med externa partners, visum, försäkringar, biljetter, boka hotell, färdplan etc).
• Administration kring fakturor, ordrar, inköp och kundbokningar.
• Ha övergripande koll på marknadsområdet tjänsteexport, våra ansökningar och projekt (vilka ansökningar som är ute, revision av projekt mm). Uppdatera enhetens databas över aktuella och historiska projekt, (både inom forskning och produktion), antal arbetstimmar, budget, arbetsbeskrivning inom dessa – för att snabbt kunna ta fram relevanta referensprojekt vid projektansökningar.
• Följa upp och ha ordning på våra styrdokument och processer kring tjänsteexport och dataleveranser.
• Administrativt stöd till internationella samarbetsavtal och kontraktsskrivning.

Arbetsuppgifter kan också komma att ske inom andra projekt eller arbete inom vår enhet.

Vi på den hydrologiska forskningsenheten arbetar med att utveckla vatten- och klimattjänster från prognos- och scenarioverktyg i Sverige, Europa och världen. Vi beräknar variation i vattentillgång, hydrologiska effekter av en klimatförändring, samt modellerar vattenkvalitet och flöden av ämnen i avrinningsområden. Enhetens arbete syftar bl.a. till bättre beslutsunderlag för fysisk planering och miljömålsarbete, samt till bättre prognoser för hydrologiska varningstjänsten och kraftindustrin. Vi arbetar både direkt med externa användare och som stöd till SMHIs operationella produktionsenheter. Enheten har omkring 40 medarbetare från 15 länder.

Tillsvidareanställning på 100% med start 1 februari 2023 (eller enligt överenskommelse) med placering i Norrköping. Tjänsten kan innebära resor såväl nationellt som internationellt.

Du ska redan ha tillstånd för att bo och arbete i Sverige (EU) för att kunna söka tjänsten.

Din profil

Du behöver ha en eftergymnasial examen inom administration eller annan utbildning/erfarenhet som SMHI bedömer som likvärdig. Universitetsutbildning, YH (Yrkeshögskoleutbildning) eller KY-utbildning (Kvalificerad yrkesutbildning) inom administration eller liknande är meriterande.

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav. Det är meriterande om du kan andra språk.

Mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet och erfarenhet av administrativa programvaror (såsom Agresso/Unit4) är ett krav.

Goda kunskaper i CMS (Content Management Systems såsom Polopoly och Wordpress) och avancerade kunskaper i Excel är meriterande. Det är också meriterande om du har utbildning inom marknadsföring, layout, juridik eller kunskaper om informationsteknologi och informationssökning.

Följande erfarenheter och kompetenser är krav:

Minst två års arbetslivserfarenhet i en administrativ roll.


• Goda kommunikativa egenskaper

Följande erfarenheter och kompetenser är meriterande:


• Arbetat inom myndighet
• Erfarenhet av vatten- och klimatarbete
• Vana att ge presentationer
• Arbetat i olika kulturella miljöer
• Erfarenhet från att arrangera konferenser, utbildningar, workshops eller liknande event.
• Projektledning

Du är en trygg och stabil person med god självinsikt. Rollen kräver att du är självgående, att du tar ansvar för dina uppgifter och ser till att de slutförs. Du behöver kunna möta chefer, projektledare och kunders behov, i rätt tid och med rätt kvalitet.

För att vara framgångsrik i rollen så gillar du att arbeta strukturerat och har god ordning och reda i ditt arbete. Du är kommunikativ och har lätt för att samarbeta med andra människor. Du gillar utmaningen i att snabba förändringar kan ske och tycker om när många saker sker samtidigt. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Vill du veta mer?

För mer information om tjänsten kontakta gärna gruppchef Markus Gustafsson. För mer information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-specialist Julia Joachimsson. Fackliga representanter är för ST, Thomas Bosshard och för SACO, Lennart Robertson. Samtliga nås via telefon 011-495 80 00 eller via e-post fornamn.efternamn@smhi.se.

Din ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 6 november 2022.


SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SMHI
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2022
  • Ansök senast: 6 november 2022

Besöksadress

Folkborgsvägen 1
None

Postadress

None
NORRKÖPING, 60176

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024