Kostekonom med fallenhet för måltidsutveckling

Kostekonom med fallenhet för måltidsutveckling

Arbetsbeskrivning

Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.

Kommunen är i en stark expansiv fas, och med fler skolor och vård- och omsorgsboenden växer även behovet av en ändamålsenlig kostverksamhet. Kostverksamheten har cirka 70 medarbetare och bedrivs för närvarande vid 28 verksamhetsställen, varav 16 stycken är tillagningskök. Vi tillhandahåller måltider i förskolor, skolor, äldreomsorg och matdistribution i hemtjänsten.

Vill du vara med i vår fortsatta utveckling? Kostenheten erbjuder dig ett spännande uppdrag: att i rollen som kostekonom vara med och utveckla arbetet med framtidens hållbara måltider för våra olika målgrupper. Detta dels inom det egna ansvarsområdet som verksamhetens kostekonom, dels genom delaktighet i Kostenhetens övergripande pågående utvecklingsarbete. Nu söker vi dig som har fallenhet för måltidsplanering i kostdatasystem och intresse för utveckling av hållbar mat och bra måltider i förskola, skola och äldreomsorg. Du verkar utifrån ett helhetsperspektiv och har ett engagemang för att arbeta med kostekonomiska metoder och verksamhetsuppföljning. Att bli en del i vårt team innebär en stimulerande tid av såväl verksamhets- som måltidsutveckling, att utveckla teamarbete och bygga långsiktig stabilitet för framtiden.

Som kostekonom stödjer du aktivt ledningsteamet bestående av verksamhetsansvarig kostchef och tre enhetschefer och har kontakt med kockar i köken i ditt arbete. I rollen som kostekonom krävs att du är en god administratör. Du har kunskaper och erfarenheter inom kost- och måltidsverksamhet.


ARBETSUPPGIFTER
Som kostekonom verkar du för utveckling av och ansvar för verksamhetens löpande matsedelsplanering och receptur, prissättning och sortiment. Du ansvarar för kostverksamhetens ekonomiska uppföljning och analys av den samt verksamhetsuppföljning. Du arbetar aktivt med verksamhetens utvecklingsarbete genom att leda och/eller delta i olika projekt för kostverksamheten. Du har en samordnande roll avseende upphandlingsfrågor inom ramen för kostverksamhetens behov. Du har ansvar för verksamhetens årliga uppföljning av kökens KRAV-certifiering genom att verka som intern revisor. Du har systemansvar för kostdatasystemet Mashie och organiserar efter behov interna utbildningstillfällen.
Som kostekonom rapporterar du till kostchef.
En betydande och viktig del i arbetet är intern och extern samverkan med andra förvaltningar inom ramen för dina ansvarsområden i kostverksamheten. Du är väl insatt i gällande lagstiftning, mål och riktlinjer inom ditt arbetsområde.
Våra värdegrundsord professionalism, öppenhet och engagemang är nyckelord för dig, det är på dessa du bygger din yrkesroll.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en kandidatexamen som kostekonom, kostvetare eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av och förståelse för samband mellan teoretisk måltidsplanering och praktiskt genomförande i kök och matdistribution.

Vi söker dig som:
• har nödvändig kunskap och erfarenhet om måltidsproduktion och måltidsservice i storhushåll.
• har erfarenhet och vilja att driva utveckling- och kvalitetsarbete.
• har kunskap och bred erfarenhet av kostdatasystem Mashie.
• har erfarenhet av budgetarbete, ekonomisk uppföljning och analys.
• har kunskap om och erfarenhet av Raindance och HanteraLivs.
• har god datorvana.
• talar och skriver svenska obehindrat.
• har B-körkort för att kunna ta dig runt till köken efter behov.

Det är meriterande om du har administrativ erfarenhet från offentlig måltidsverksamhet i en liknande roll och erfarenhet och kompetens av upphandlingar.

Vi söker dig som är duktig kommunikatör och du bygger effektivt kontaktnätverk inom och utanför verksamheten. Du söker möjligheter till förbättring i både verksamheten och organisationen och är inte rädd att presentera och uppfinna effektiva förändringsinitiativ. Som person är du strukturerad, noggrann, kreativ, ansvarstagande, handlingskraftig, drivande och ser till helheten. Du är en lagspelare med ett positivt förhållningssätt där din entusiasm och arbetsglädje smittar av sig på andra. Du har ett stort intresse av hållbarhet, kvalitet och utvecklingsarbete och ser omvärldsbevakning som en kunskapskälla i vardagen. Viktiga fokusområden är kundmedvetenhet, samverkan, dialog, kvalitet och utveckling


ÖVRIGT
Urval sker löpande och intervjuer kan eventuellt komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.

Före anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss: http://www.almhult.se/jobbahososs

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kostchef Kostchef Sofia Herbertsson
0476-55457
via kommunens växel Fackliga organisationer
0476-55 000
Kostchef Kostchef Sofia Herbertsson
0476-55457
Kostchef Sofia Herbertsson
0476-55457
Kostchef Sofie Herbertsson
0746-55457
Samordnare Carina Walthersson
0476-55180
Assistent kostenheten Carina Walthersson
0476-55180
Biträdande kostchef kostenheten Carina Walthersson
0476-55180
Bitr. Kostchef Carina Walthersson
0476-551 80

Sammanfattning

Besöksadress

Stortorget 1 34323 Älmhult
None

Postadress

Box 500
Älmhult, 34323

Liknande jobb


22 oktober 2024

22 oktober 2024

Teamledare Kost

Teamledare Kost

8 oktober 2024