Arbetsbeskrivning
Uppdragsbeskrivning
För vår kunds räkning söker vi en erfaren kravanalytiker med en hög förmåga att dokumentera och kommunicera krav inom ramen för offentlig verksamhet och offentlig upphandling. Verksamheten är i dagsläget mitt i en transformation från en PM3-modell till en ny mer produktorienterad operativ modell, det är av vikt att både ha erfarenhet av traditionell kravanalys och kunna arbeta i mer agila processer.
Uppdraget har inledningsvis en betoning på att ta vid ett redan påbörjat kravarbete och färdigställa kravunderlag inför en förväntad systemupphandling, inklusive anbudsutvärdering och uppföljning vid realisering. Uppdraget omfattar också kravanalys, utredning och kravdetaljering för nya systemdelar samt även för systemändringar i befintlig IT-miljö. Efterhand förväntas uppdraget få en större andel praktisk kravuppföljning, inklusive vidareutveckling, tillsammans med verksamhet, intern förvaltning och externa leverantörer.
Arbetsuppgifter:
Genomföra fångst, analys och hantering av krav (t.ex. hålla kravworkshop) för den nya trafikhanteringsförmågan i samverkan med verksamhet, förvaltningen, leverantörer och initiativets övriga intressenter.
Utföra och delta i kravställningsarbetet inför kommande upphandling/upphandlingar.
Medverka i upphandling och utvärdering av anbud.
Samordna kraven från olika delar av kundens organisation (bl.a. informationssäkerhet, IT-säkerhet, registratur, IT-förvaltning, IT-arkitektur, ekonomi, strategisk utveckling).
Dokumentera krav (inkl. user stories, features och acceptanskriterier) och skapa förutsättningar för att kunna kvalitetssäkra/verifiera lösningar utifrån och med involvering från verksamheten.
Delta i etablering, kravuppföljning och vidareutveckling för ett valt nytt trafikhanteringssystem, inklusive påverkan på befintlig IT-miljö och processer. Ansvara för att säkerställa att verksamhetsbehov fångas och att upphandlade krav realiseras enligt plan.
Övergripande kravarbete vid förändringar av omgivande systemlandskap och verksamheter i samband med införande av nytt trafikhanteringssystem.
Då området är komplext med många intressenter är det av största vikt att kravanalytikern har en bra samarbetsförmåga. Funktionaliteten sträcker sig ofta över flera olika systemområden och rollen kräver därför även en god förmåga att kommunicera med och engagera flera olika parter i både verksamhet och IT.
I uppdragets samtliga delar förväntas en god förståelse för en offentlig politiskt styrd verksamhet och för de lagar och riktlinjer som styr verksamheten. Kravanalytiker ska också kunna agera med hög integritet i sitt uppdrag då verksamheten som bedrivs är mycket kritisk samt att både känslig och sekretesskyddad information hanteras.
Obligatoriska krav:
Minst 9 års sammalagd erfarenhet i rollen som kravanalytiker, kravledare eller motsvarande kravinriktad roll (t.ex. Business analyst).
Minst 4 års erfarenhet av en kravinriktad roll under de senaste 6 åren.
Erfarenhet från uppdrag av systemnära kravsställning som inkluderar integrationer, API:er eller icke-funktionella krav under minst 2 år de senaste 5 åren.
Erfarenhet från uppdrag av kravställning som inkluderar process- och verksamhetsanalys, användbarhet och kravdetaljering tillsammans med olika verksamhetsintressenter i minst 2 år de senaste 5 åren.
Certifierad i någon metod för kravhantering (t.ex. IREB/ REQB).
Minst 3 års erfarenhet av kravarbete i projekt i en beställande roll mot en eller flera externa huvudleverantörer.
En systemvetenskaplig examen eller annan likvärdig utbildning.
Mervärdeskrav:
Genomfört kravställningsarbete inför (kravformulering och kravstrukturering) upphandling enligt LOU/LUF i minst 1 uppdrag.
Genomfört kravställningsarbete under genomförande (utvärdering) av upphandling enligt LOU/LUF i minst 1 uppdrag.
Erfarenhet från minst 1 uppdrag av kravarbete inom områdena allmän kollektivtrafik, färdtjänst, sjukresor, serviceresor eller taxibranschen.
Erfarenhet av kravarbete i en agil kontext i minst 2 år under de senaste 4 åren.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.