OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Om oss
Enheten ekonomiservice tillhör organisatoriskt avdelningen Stöd- och servicecenter på kommunkontoret.
Ekonomiservice ansvarar bland annat för den löpande kassabokföringen, kund- och leverantörsreskontra samt inkassofunktionen. Enheten består av åtta medarbetare uppdelade i tre team samt enhetschef. Vår arbetsplats ligger mycket nära Centralstationen i Lund med goda kommunikationer.
Inkassofunktionen arbetar på uppdrag av våra förvaltningar i kommunen och har som huvuduppgift att genom de olika stegen i inkassoprocessen driva in de obetalda fordringar kommunen har på såväl företag som privatpersoner. Vi försöker så långt det är möjligt att erbjuda gäldenärerna olika lösningar för att reglera sin skuld, utifrån de styrdokument vi har att förhålla oss till. Verksamheten bedrivs helt i egen regi, dvs vi tar ett helhetsansvar för hela inkassoprocessen, från det första inkassokravet till eventuell efterbevakning av fordran.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en kravadministratör till vår inkassofunktion. Tjänsten är på heltid och uppdraget är inriktat på de operativa/dagliga arbetsuppgifterna, som t.ex. att:
- Ansvara för handläggning av ärenden via telefon och mail (kundtjänstfunktion)
- Ansvara för löpande arbete med normalinkasso samt efterbevakningsärenden
- Skicka betalningsförelägganden / ansöka om verkställighet hos Kronofogden
- Läsa in betalningar/dagliga filinläsningar och filexporter
- Stämma av balanskonton
- Kontera leverantörsfakturor kopplade till inkassofunktionen
- Bedöma och hantera avbetalningsplaner
- Bedöma och hantera eventuella avskrivningar av fordringar
- Hantera dödsbon
- Utföra administrativa arbetsuppgifter kopplade till skuldsaneringar och konkurser
- Ha kontakt med medborgare, förvaltningar och myndigheter
Som närmaste kollega och back-up finns en erfaren inkassohandläggare. Du arbetar också nära ekonomiadministratörerna på enheten. Du kommer främst arbeta i inkassosystemet Nova Inkasso och i vårt ekonomi/affärssystem Raindance.
Vi söker dig som
Du har erfarenhet av hela inkassoprocessen, gärna från den offentliga sektorn och är väl förtrogen med de lagar och regelverk som styr verksamheten. Du har adekvat gymnasieutbildning, eftergymnasial påbyggnadsutbildning är meriterande, och du behöver ha goda kunskaper i redovisning. För att vara framgångsrik i rollen som kravadministratör krävs att du drivs av att arbeta lösningsfokuserat och motiveras av att jobba mot uppsatta mål, och klarar av tidspress då arbetsuppgifterna innehåller många deadlines. Då arbetet innehåller många kontakter är det också viktigt med ett serviceorienterat arbetssätt och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du gillar ordning och reda och har en god förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av vårt inkassosystem Nova Inkasso.
Vi står inför många spännande utmaningar framöver med att automatisera och effektivisera olika administrativa processer inom vårt arbetsområde. Vi ser därför gärna att du både har intresse för och erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete.
Som person tror vi att du är en positiv, ödmjuk, nyfiken och entusiasmerande kollega som bidrar till arbetsglädjen på enheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Urvalsprocessen kommer att påbörjas under vecka 33 och intervjuer planeras in därefter.
Varmt välkommen med din ansökan!