Kravanalytiker i ett agilt team

Kravanalytiker i ett agilt team

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Just nu söker dig som vill bidra till morgondagens resor och transporter genom att  arbeta som kravanalytiker i något av våra utvecklingsteam inom Väg- och järnvägsområdet! Vi bygger alltifrån större ärendehanteringssystem till enskilda e-tjänster. Vi har ett spännande och brett uppdrag där vi idag söker dig som vill arbeta tillsammans med oss i något av våra agila team.

Våra team består av kompetenser som tillsammans arbetar inom systemutvecklingsprocessen, så som Scrum master, systemutvecklare, testare, kravanalytiker och produktägare. Några exempel på vad vi arbetar med: nyutveckling av ärendehanteringssystem där både aktörer från järnvägsbranschen och typgodkännande för fordon kan kontakta oss i olika ärenden. Vi arbetar också med register för olycksstatisk på väg, och enskilda e-tjänster för flertalet aktörer inom yrkestrafiken - så som taxi- och godschaufförer. Du har med andra ord stor möjlighet att utvecklas hos oss och arbeta med olika tekniker och produkter framöver! 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• ingå i ett agilt team och arbeta med kravanalys utifrån agila arbetsmetoder
• delta i planering och prioritering av teamets arbete
• leda och delta i workshops
• aktivt arbeta med att samla in verksamhetens behov av systemstöd
• säkra förståelse för verksamheten och dess processer och verksamhetsmodeller
• granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation.

Du måste ha

• akademisk examen inom IT-området eller kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdiga 
• minst 4 års erfarenhet av kravanalys och dokumentation av krav
• erfarenhet av att leda workshops
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• arbetat med process- och informationsmodellering
• erfarenhet av modelleringsverktyget Enterprise Architect eller motsvarande verktyg
• erfarenhet av att modellera komplexa systemnära krav och dess beroenden
• erfarenhet av att dokumentera krav med användarfall och user stories
• erfarenhet av agila metoder (scrum).

Vi vill att du

• är driven och kommunikativ som person
• är nyfiken och visar intresse för den verksamhet, produktområde, vi jobbar inom
• är samarbetsorienterad och gärna delar med dig av idéer och kunskap till teamet
• tar ansvar både för ditt eget arbete och för teamets gemensamma uppdrag
• är lyhörd, uppmärksam och professionell i ditt bemötande
• är strukturerad och har förmågan att dokumentera behov på ett tydligt sätt för alla berörda, såväl verksamheten som det egna teamet
• är lösningsorienterad med engagemang och vilja att utveckla ideér som ger nytta för våra medborgare.

Stor vikt lägg vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Borlänge. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. För tjänster med stora krav på säkerhet är det vanligtvis nödvändigt att arbeta på kontoret. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Linda Sundkvist, 010-49 555 88, linda.sundkvist@transportstyrelsen.se. ST, Anna Malmborg och Saco, Peter Tang nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9685. Vi behöver din ansökan senast den 22 november 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2022
  • Ansök senast: 22 november 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Business Analyst

Business Analyst

20 december 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

18 december 2024

18 december 2024