Kravanalytiker - Nytt Vägtrafikregister

Kravanalytiker - Nytt Vägtrafikregister

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Du kan spela en viktig roll hos oss! Vill du bidra till samhällsnytta på en arbetsplats med engagerade och stöttande kollegor, och samtidigt få chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för framtiden? Då är Transportstyrelsen arbetsplatsen för dig.

Vi står just nu inför ett av våra mest spännande utvecklingsuppdrag, det största i myndighetens historia. Vi ska bygga ett nytt, modernt och robust vägtrafikregister – ett samhällsviktigt system som måste vara tillgängligt dygnet runt och året om. Registret försörjer myndigheter, branscher, företag och medborgare med information om fordon, dess ägare och körkortsinnehavare.

Därför behöver vi bli fler och förstärka med en rad olika kompetenser, främst inom it, på samtliga Transportstyrelsens verksamhetsorter (Norrköping, Örebro, Borlänge, Stockholm, Arjeplog, Visby, Kristianstad, Göteborg, Härnösand, Malmö, Mariestad eller Umeå).

Om jobbet
Som kravanalytiker på Transportstyrelsen är du med i utvecklingen av effektiva, smarta och hållbara lösningar för det svenska samhället. Du blir en värdefull kollega i ett agilt utvecklingsteam bestående av erfarna utvecklare och testare som arbetar brett med alltifrån kravförståelse, design och implementation till testautomatisering och automatiserade driftsättningar.

Hos oss spelar du roll
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att Jobba inom it - Transportstyrelsen

Du kommer att

• ansvara för att verksamhetsmodelleringen blir till kravspecifikationer
• ingå i ett agilt team
• leda och delta i workshops
• säkra förståelse för verksamheten och dess processer och verksamhetsmodeller
• granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation
• vara delaktig i verifieringen av verksamhetens behov.

Du måste ha

• en akademisk examen inom it-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som Transportstyrelsen bedömer likvärdig 
• erfarenhet inom it eller systemrelaterad verksamhet
• arbetslivserfarenhet av kravarbete primärt med inriktning mot it
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• erfarenhet av att leda workshops
• arbetat med process- och informationsmodeller
• erfarenhet av agila metoder.

Vi vill att du

• har god analytisk förmåga
• är öppen, har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• är kommunikativ och lyhörd
• har ett starkt intresse att lära dig nytt och vill fortsätta utvecklas inom området
• har ett stort engagemang och en vilja att utveckla idéer som ger nytta förverksamheten och våra medborgare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering vid någon av myndighetens verksamhetsorter: Norrköping, Örebro, Borlänge, Stockholm, Arjeplog, Visby, Kristianstad, Göteborg, Härnösand, Malmö, Mariestad eller Umeå. Det kan förekomma på grund av tekniska begränsningar att alla orter inte är aktuella för vissa befattningar.

Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Vissa tjänster kommer att placeras i säkerhetsklass och säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer då att genomföras.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. För tjänster med stora krav på säkerhet är det vanligtvis nödvändigt att arbeta på kontoret.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Elin Åberg, elin.aberg@transportstyrelsen.se, 010 – 495 79 48 eller Björn Arvidsson, bjorn.arvidsson@transportstyrelsen.se 010 - 495 51 08.

ST, Joakim Wenck och Saco, Anneli Hjalmarsson eller Peter Tang nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-10316.  Vi behöver din ansökan senast den 11 december 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

 

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområde:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd, och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 november 2022
  • Ansök senast: 11 december 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Business Analyst

Business Analyst

20 december 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

18 december 2024

18 december 2024