Kravanalytiker - SAP BUY process

Kravanalytiker - SAP BUY process

Arbetsbeskrivning

Rollbeskrivning:

Vi letar efter dig som har erfarenhet av och förstår de processer som hanteras av en inköp- och kategoriorganisation inom dagligvaru- eller detaljhandeln samt hur SAP S/4 kan stötta det arbetet. Du hjälper kunden att skapa effektiva, underhållsvänliga och robusta processer och lösningar med fokus på affärs- och processperspektivet likväl som det tekniska

Du har flera års erfarenhet av:

- Att arbeta med BUY processerna inom SAP, företrädesvis för nyare versioner av Retailkomponenter i landskapet, såsom Condition Contract, men likväl även Cost pricing, Fakturamatchning och orderflöden kopplade till direktleverans till butik.
- Att ha genomfört uppdrag/projekt där du effektivt kommunicerar med verksamheten genom att kombinera dina tekniska färdigheter med god kommunikationsförmåga. Du behärskar förstås både svenska och engelska i tal och skrift.
- Att ha en mycket god förståelse för affärsprocesser, inom Retail och hur de relaterar data med tillhörande IT-system.
- Att beskriva och dokumentera processer som underlag för utbildning och way of working samt koordinera och följa upp UAT tester.
- Ansvarig för att driva och genomföra arbetet, och tillsammans med verksamheten stötta SI partner i att ta fram way of working för de nya processerna, som inkluderar SAP likväl som övriga system.
- Ansvarig för att driva och genomföra arbetet, och tillsammans med verksamheten stötta SI partner med att ta fram och verifiera underlag för utbildning inom BUY processerna.
- Baserat på testcase från FIT ta fram och anpassa realistiska och verksamhetsnära testcase som kan användas av verksamheten under UAT.
- Ansvarig för att, tillsammans med verksamheten, ta fram relevant testdata för UAT.
- Under UAT, planera och koordinera och stötta användarna i deras test av lösningen genom att dagligen följa upp och återkoppla identifierade felaktigheter mot övriga medlemmar i teamet samt SI partner.
- Själv ha en tillräcklig förståelse för BUY processerna och SAP för att kunna föreslå lösningar, såväl ur ett tekniskt- som processperspektiv samt prioritera testcase.
- Koordinera och samarbeta med övriga verksamhetsområden inom Finans, Logistik och Butik som påverkas av de nya processerna.
- Stödja affärsprocess- och migrationsteam i deras arbete.


Kompetenskrav:

- Du är en doer, inte en administratör, som har stor erfarenhet av SAP processerna inom BUY.
- Ha ett affärs-, kund- och lösningsorienterat mindset och är skicklig när det gäller att hantera många intressenter inom verksamheten och IT.
- Erfarenhet av svensk dagligvaru- eller detaljhandel.
- Erfarenhet av arbete inom inköps- och kategoriorganisation, med förståelse för de processer som styr avtal, förhandling, pris och uppföljning.
- Erfarenhet från att arbeta med komplexa systemintegrationer, processer och informationsflöden samt att förstå verksamhetens nuvarande processer och hur dessa kan anpassas till SAP lösningen.
- En solid förståelse av SAP - BUY processer.
- Starka analytiska färdigheter - kan förstå komplexa problem och föreslå kreativa metoder för att lösa dem.
- God förmåga att leda och driva ett team mot uppsatta mål.
- En bra workshopledare med solid presentationsförmåga.


Teknisk miljö:

SAP S/4 HANA

Startdatum: 2021-01-25

Slutdatum: 2021-06-30

Ort: Stockholm

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Northab
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

20 november 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

20 november 2024