OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bakgrund
Varje dag reser närmare en miljon människor med buss, tåg, båt eller färdtjänst i Stockholms läns kollektivtrafik. Under en dag har busslinje 4 lika många resenärer som SJ, och Hötorgets station lika många som hela Göteborgs central. Det är vår kund som ser till att hela det här komplexa systemet fungerar.
Vår kund ansvarar för Sveriges i särklass största bussverksamhet. Den omfattar i storleksordningen 500 linjer med 30 000 avgångar per dygn som trafikerar 14 000 hållplatser i länet samt viss länsgränsöverskridande trafik till Sörmland och Uppland.
Beskrivning av tjänsten:
Uppdragsavtalen för busstrafik blir alltmer omfattande vad gäller kravställning på IT-området. Det gäller nya gränssnitt för dataförsörjning och trafik-IT med en större kravställning på trafikutövarna vad gäller ansvar för och leverans av trafikdata. Detta ställer även större krav på förvaltningsorganisationen att kunna leverera och leva upp till åtaganden beställaren har i Uppdragsavtalen till trafikutövaren, samt att kunna följa upp trafikutövarens leverans. För att kunna utföra detta förvaltningsuppdrag behöver organisationen olika typer av IT-stöd. I syfte att formulera de behov och krav vår kund har på IT-stöd för att kunna fullfölja uppdraget att ansvara för och förvalta busstrafikavtal avser sektionen att anskaffa en resurs/specialistkonsult/kravanalytiker.
En kravanalytiker skulle vara till hjälp genom att både intervjua och observera hur användarna använder befintliga system alternativt avsaknad av tekniskt stöd för att sedan kunna formulera behovet och förmedla till respektive IT-förvaltningsområde. En kravanalytiker kan också sätta sig in i befintliga system och hjälpa till vid frågor samt vara till hjälp när projekt/upphandlingar behöver input i hur verksamheten jobbar.
Kartlägga verksamhetens behov av IT-stöd genom intervjuer och observation (verksamhetsanalys).
Formulera behov i en kravanalys.
Förmedla kravanalys till IT-förvaltningen.
Utreda och föreslå process för systematisk återkoppling av verksamhetens behov av IT-stöd till IT-förvaltningen.
Genomföra riskanalyser. Eventuellt utveckla metodik för riskanalyser.
Bidra till att skapa spårbarhet mellan krav, testfall och felrapporter.
Hjälpa verksamheten med prioritering samt validering av krav.
Utveckla godkännandeprocess för krav.
Delta och utveckla ändringshantering (Verksamhetsnära, ej ITIL).
Framtagning av kravprocess för trafikförvaltningen (om detta inte redan finns).
Rutiner för dokumentation av kravarbetet.
Dokumentera krav.
Delta i projekt.
Delta/ge input till informationsklassning.
Du som söker behöver styrka kompetens, erfarenhet och utbildningsnivå som möter dessa krav.