OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som Krisberedskapssamordnare i Tranemo kommun får du möjlighet till stor variation i arbetet och att sätta avtryck. Tjänsten finns placerad i kommunledningsstaben, en centralt placerad funktion som arbetar med strategiska frågor inom bland annat kommunikation, styrning- och ledning, folkhälsa, trygghet, beredskap och säkerhet. Tillsammans utvecklar vi och gör Tranemo kommun till en ännu bättre plats att leva på, verka i och besöka.
I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på.
Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo.
Tranemo kommun Närheten till varandra bygger relationer för framtiden.
ARBETSUPPGIFTER
Som krisberedskapssamordnare har du ansvar för kommunens arbetsuppgifter enligt lag (2006:544) om kommuners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap samt för att kommunen följer de nationella överenskommelser som finns inom området.
Du ingår i kommunens krisledningsstab och ansvarar för att krisledningsstaben har rätt förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag. Du genomför bland annat fortbildning för krisledningsstabens funktioner, planerar och genomför övningar, uppdaterar rutiner mm. Du ansvarar också för att kommunen upprätthåller förmågan att kommunicera genom kommunikationssystemet Rakel och informationssystemet WIS.
Du arbetar också med:
• Framtagande av kommunens risk- och sårbarhetsanalys samt handlingsplan för hantering av extraordinära händelser genom exempelvis kontinuitetsplanering, nödvattenförsörjning och olika former av samverkan.
• Planerar och samordnar arbetet med att stärka kommunens civila försvarsförmåga som en del av Sveriges totalförsvar samt ingår i kommunens signalskyddsorganisation.
• Ansvarar för att årligen rapportera kommunens arbete inom krisberedskap och civilt försvar till Länsstyrelsen.
• Ansvarar för kommunens arbetsuppgifter gällande den nationella processen för prioritering av samhällsviktiga el-användare, styr-el.
• Du ansvarar för, är en del av och leder kommunens organisation för tjänsteperson i beredskap under icke-kontorstid.
• Du har ett nära samarbete med kommunens funktioner för trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete.
• I din roll samverkar du med övriga kommuner i Sjuhäradsområdet, Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund (SÄRF), Länsstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och andra aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret.
KVALIFIKATIONER
Du har :
• Relevant utbildning inom området samt lämplig högskoleutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
•Tidigare arbetslivserfarenhet från arbete med samhällets krisberedskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God kunskap, om för uppdraget, relevant lagstiftning.
• God datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift samt är van att skriva rapporter, utredningar och sammanställningar.
Meriterande är
• Om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar/föredragningar och av att leda arbetsgrupper.
• Om du har erfarenhet av, och kunskap om, kommunal verksamhet och/eller att arbete i en politiskt styrd organisation.
Som person:
• Är du pålitlig, flexibel och har god förmåga att hantera såväl strategiska som operativa arbetsuppgifter.
• Har du ett driv och förmåga att arbeta självständigt, ta ansvar initiativ och ser möjligheter.
• Har du god samarbetsförmåga, är lyhörd och serviceinriktad.
• Kan du se helheten, prioritera och snabbt sätta dig in i nya sammanhang och ämnen.
• En känsla för, och ett intresse av, att arbeta i en politisk styrd organisation.
Arbetsgivaren lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
B körkort krävs för tjänsten.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Tjänsten är säkerhetsklassad.
Varmt välkommen med din ansökan!