Krisberedskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Krisberedskapssamordnare

till Stadsledningskansliet. Sista ansökningsdag: 2017-01-15.
(Ref nr 45:2016:217)

Vi är omkring 10 000 personer som arbetar i Borås Stad. Det gör oss till Borås största arbetsplats.
Den 1 januari 2017 går Borås Stad in i en ny organisation. Stadsdelsnämnderna försvinner och ersätts med facknämnder vilket vi är övertygade om kommer att upplevas positivt av både boråsare och i vår organisation. I de 16 förvaltningarna och i Borås Stad finns 250 olika yrken och vi alla arbetar för boråsarnas bästa; vare sig det gäller barnomsorg, äldreomsorg, skola, miljö, folkhälsa, bygglov, socialtjänst, kultur eller något av våra andra ansvarsområden.
Professionell, engagerad och lärande är nyckelord för vår verksamhet. Att arbeta i Borås Stad innebär att ha ett tryggt jobb som ger dig utmaningar och är meningsfullt.

Arbetsplats: Stadsledningskansliet, CKS (Centrum för kunskap och säkerhet)

Anställningsvillkor: Tjänsten är ett vikariat på heltid under ordinarie innehavares tjänstledighet, dock längst t.o.m. 2019-01-03. Tillträde 2017-05-01.


Arbetsuppgifter: Som krisberedskapssamordnare ingår du i den nyinrättade säkerhetsenheten i avdelningen Centrum för Kunskap och Säkerhet (CKS), som tillhör Stadsledningskansliet i Borås Stad. CKS innehåller tre inriktningar; Kunskap, Oegentligheter och Korruption samt Säkerhet och Krisberedskap. I rollen som krisberedskapssamordnare i CKS ansvarar du främst för de frågor som berör kommunen inom ramen för lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, men deltar även i övrigt säkerhetsarbete för att enheten genom samordning ska uppnå bästa effekt.

Arbetet med krisberedskap innebär bland annat att:

. analysera och åtgärda risker och sårbarheter
. upprätta och svara för styrdokument och planer inom området
. samverka med myndigheter, kommuner och andra aktörer
. utbilda och öva krisledningsorganisationen på alla nivåer
. rapportera lägesbilder och genomförd verksamhet till myndigheter
. utveckla kommunens förmåga att agera vid höjd beredskap.
Kvalifikationer: Du har en akademisk examen eller YH-utbildning inom säkerhets-/krisberedskapsarbete eller motsvarande erfarenhet. Du ska kunna arbeta självständigt, men också ha lätt för att arbeta tillsammans med andra samt ha en analytisk och planerande förmåga. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha god datorvana. Erfarenhet inom arbetsområdet och att verka i en politiskt styrd organisation är meriterande. Du som person har kommunikativa och pedagogiska egenskaper. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Du behöver inneha B-körkort. Tjänsten är säkerhetsklassad.

Upplysningar lämnas av Avdelningschef Peder Englund, 033-35 77 55, 0768-88 77 55 eller Säkerhetschef Bo Hansson, 033-35 72 81, 0728-85 10 09. Facklig representant når du via kommunens växel 033-35 70 00

Välkommen med din ansökan senast 2017-01-15.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad 1490
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Vikariat Tillträde 2017-05-01
  • Publicerat: 29 december 2016

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Ungdomsekreterare

Ungdomsekreterare

14 november 2024

Fältsekreterare

Fältsekreterare

5 november 2024

Fältsekreterare till enheten för öppenvård

Fältsekreterare till enheten för öppenvård

16 oktober 2024

Utredare sökes till socialtjänsten i Eslövs kommun

Utredare sökes till socialtjänsten i Eslövs kommun

8 oktober 2024