OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu en Krisberedskapsspecialist med fokus på kontinuitetshantering. Här erbjuds du en spännande roll i kärnan av elförsörjningens arbete inom kontinuitetshantering och krisberedskap i Sverige. Du kommer att arbeta med kontinuitetshanteringen i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamheter.
Om tjänsten
Du kommer att arbeta på enheten för Beredskap. Enhetens ansvar är att kravställa, hålla ihop och följa upp Svenska kraftnäts arbete med krisberedskap, kontinuitet, krishantering och totalförsvar inom ansvarsområdet. Arbetet med risk- och sårbarhetsanalys ligger också på den här enheten, liksom planeringen för Svenska kraftnäts uppgift att leda elförsörjningen vid höjd beredskap och krig.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som Krisberedskapsspecialist med fokus på kontinuitetshantering arbeta med att vidareutveckla arbetssätt och metoder för kontinuitetshantering inom Svenska kraftnät.
- Facillitera kontinuitetsarbetet, genom att leda och bidra i workshopar där verksamheten arbetar med sina planer.
- Tillsammans med verkets kontinuitetsstrateg och kontinuitetssamordnare vidareutveckla kontinuitets- och återhämtningsplaner.
- Bidra till ett systematiskt lärande från genomförda övningar, analyser och inträffade händelser inom elförsörjningen ur ett krisberedskaps- och kontinuitetsperspektiv.
- Utgöra ett analysstöd främst inom kontinuitetshantering men även inom krisberedskap och totalförsvarsfrågor.
- Följa upp och utvärdera tillämpning av åtgärder som stärker Svenska kraftnät och/eller elförsörjningen ur ett förmågeperspektiv.
- Samordna och genomföra analyser av risker, trender och utvecklingar i omvärlden med beröringspunkter inom krisberedskap och totalförsvar.
- Representera Svenska kraftnät i olika typer av nätverk för samverkan med andra aktörer.
-Bidra i enhetens övriga arbete kring beredskap i stort efter behov och prioriteringar.
KRAV
Du ska ha akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer relevant.
Vidare ska du ha:
Goda kunskaper om samhällets krisberedskap samt erfarenhet av analysarbete inom krisberedskap, kontinuitet eller totalförsvar.
Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
God förmåga att framföra presentationer och ta fram rapporter/analyser.
Personliga egenskaper
I din roll kommer du att ha olika kontaktytor både internt och externt, därför söker vi dig som har en mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar. Du har en personlig mognad, är stabil och trygg i dig själv. Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är van vid att arbeta självständigt och tar ansvar för dina uppgifter. Du strukturerar själv ditt angreppssätt, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och driver dina processer framåt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Meriterande krav
Erfarenhet av krishanteringsarbete, arbete med analyser och rapportering inom krisberedskap och/eller totalförsvar t ex hos MSB, Försvarsmakten eller länsstyrelser
Erfarenhet av elförsörjningen eller energiförsörjningen och/eller annan kritisk infrastruktur Arbetat med standarder, tex ISO 22301
Arbetat med att ta fram utbildningar och övningar inom krisberedskap eller liknande
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid
Tjänsten är placerad på något av våra kontor i Sundbyberg, Sundsvall, Luleå, Göteborg men tjänsten kräver att man är på plats på huvudkontoret i Sundbyberg minst två dagar i veckan. Möjlighet till distansarbetet kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifterna.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Karin Ringnér, tel. nr. 010 475 99 18 alternativt rekryterare AnnSophie Brezén tel. nr. 010-475 80 07 Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. . Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 16 januari 2023. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.