OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kronofogden söker samordnare för utveckling inom hr-avdelningen.
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete. Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som underlättar för medarbetare, kunder och vårt samhälle.
Vi söker dig som vill arbeta som samordnare med valfri placering på något av våra 32 kontor. Du rapporterar till hr-direktören och ingår i ett team med tolv kollegor. Kronofogden
erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.
Vi söker dig som vill arbeta i en nyinrättad tjänst som samordnare för utveckling inom hr-avdelningen. Du kommer att ha ansvar för uppgifter, där du förväntas ta ett strategiskt ansvar för att utveckla, implementera och följa upp processer, verktyg och arbetssätt.
Dina arbetsuppgifter är varierande och innebär att du samordnar, utför och slutför uppdrag och uppgifter, tar fram och förbereder underlag och arbetar tvärfunktionellt.
Du driver utvecklingsaktiviteter och deltar i utvecklingsprojekt både internt och tillsammans med Statens servicecenter och Skatteverket. Du representerar hr-avdelningen i arbete med utvecklingsvärdeströmmar. Du har breda kontaktytor både inom avdelningen och utanför.
Du skapar och använder statistik och nyckeltal och följer upp delar inom hr-avdelningen. Du hanterar förfrågningar till hr-avdelningen.
Du arbetar med frågor kring informationssäkerhet, it-säkerhet och GDPR kopplat till hr-avdelningens processer och stödsystem.
Du trivs med att arbeta i förändring, bidra till effektiva lösningar och du har lätt för att hitta en balans mellan det strategiska, taktiska och det operativa. Du arbetar med att stödja och styra arbetet med processer som är hr-relaterade. Du arbetar tillsammans med chefer och medarbetare på alla nivåer. Du ser verksamhetens behov, vidtar åtgärder och säkrar effekt.
Hr-avdelningen stödjer chefer utifrån kompetensförsörjningens alla delar såsom att vara en attraktiv arbetsgivare och bemanna organisationen, att behålla medarbetare genom att bl.a. främja en god arbetsmiljö, kompetensutveckla, ha ett tydligt och inkluderande ledarskap och ett aktivt medarbetarskap. Vi arbetar utifrån statlig värdegrund och riktning med arbetsgivarpolitik bl.a. genom avtal, arbetsrätt och lönebildning. Vi inför flexibla arbetsformer under 2022 och arbetar fram myndighetens kompetensförsörjningsplaner. I delar av vår verksamhet är Skatteverkets hr-avdelning vår partner och där t.ex. Kronofogdens rekryteringar och utbildningar hanteras. Vi anlitar Statens servicecenter för vår operativa lönehantering.
Vi söker dig som har
- en för tjänsten relevant akademisk utbildning inom från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 högskolepoäng alternativt 120 poäng i tidigare system
- minst tre års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en större organisation, dvs mer än 500 anställda. Med aktuell erfarenhet avses de senaste tre åren.
Du har personliga egenskaper som innebär att du är analytisk och har en god förmåga till helhetssyn, du är van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du är modig och har mycket energi och driv. Du känner dig trygg även i svåra situationer och du inger förtroende. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar ditt språk till mottagaren.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som hr-partner. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besök vår https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html.
Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets HR-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13