OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kronofogden etablerar en ny IT-organisation – vill du vara med?
Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Vi har en viktig roll att vara opartiska och vårt uppdrag är att skapa balans mellan den som ska ha betalt och den som ska betala. Det är vår uppgift att se till att den som har pengar att fordra ska få hjälp att driva in dem. Men det är också vår uppgift att se till att den som har en skuld att betala ska få stöd och vägledning för att reda ut sin situation. Alla vinner på ett samhälle med färre skuldsatta. Därför arbetar vi förebyggande för att minska antalet människor och företag som riskerar att bli överskuldsatta.
IT-organisation
Kronofogden står inför den spännande utmaningen att etablera en egen IT-organisation för utveckling och förvaltning av det verksamhetsnära IT-stödet, Kronofogden IT. Uppbyggnaden av den nya organisationen är påbörjad och kommer att ske under hösten 2013. Vi söker nu en leveranskoordinator för tillsvidaranställning till vår nya IT-organisation med placering i Sundbyberg.
Som ett första steg i etableringen av Kronfogdens IT-organisation skall befintlig verksamhet och personal som ansvarar för utveckling och förvaltning av Kronofogdens verksamhetssystem, gå över från Skatteverkets IT-avdelning till Kronfogden genom en verksamhetsövergång.
Tjänster avseende drift och infrastruktur kommer fortsatt levereras från Skatteverkets IT-avdelning, och där kommer en utvecklad struktur för samverkan och leverans att upprättas. Leveranskoordinatorn kommer att ansvara att förvalta, utveckla och upprätthålla denna samverkan operativt. Leveranskoordinatorn rapporterar till IT-chefen för Kronofogden IT.
Rollen
Som leveranskoordinator ansvarar du för att parterna Skatteverket och Kronofogden och samarbetspartners samverkar effektivt samt att levererans av IT-tjänster sker i enlighet med de mål och krav som definieras. Du säkerställer att servicenivåer och avtal (SLA/OLA) planeras, definieras och följs upp parterna emellan. I rollen utvecklar, förvaltar och säkerställer du effektiva processer för drift och förvaltning av IT-tjänster och att dessa harmoniserar och fungerar på ett effektivt sätt mellan parterna och i helhet för de IT-tjänster som produceras och levereras.
• Operativ koordinering av leverantörer – sammanhållande kontaktyta i den operativa relationen och leveransen avseende lererans och åtaganden parterna emellan.
• Sammanhållet ansvar för processer i relation till IT-drift (incident, problem, change, release, etc.).
• Ansvar för operativ samverkan avseende IT-drift i relation till applikationsförvaltning och verksamhet.
• Operativ planering, koordinering, uppföljning och rapportering av löpande tjänsteleverans och projekt i relation till leverantörer för samtliga IT-tjänster.
• Ansvarar för operativ och taktisk samverkan med underleverantör(er) avseende leverans– processer och samverkansforum – planering, monitorering och uppföljning.
• Planering, rapportering och uppföljning av mätetal och avtal i relation till externa leverantörer och vidare i relation till tjänsteleverans i KFM IT.
• Har i samverkan med leverantör en koordinerande roll och funktion i förvaltnings- och projektplanering, leveranser, och leveransrapportering och uppföljning.
Vi söker dig som
• har flerårig och färsk operativ erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom IT där delar av, eller hela, IT-leveransen är outsourcad
• har kunskap kring ITIL och har utvecklat och förvaltat processer för leverans av IT-tjänster
• har erfarenhet av att bygga goda och långsiktiga relationer med beställare/leverantörer och andra samarbetspartners
• har goda kunskaper om utvecklingsprocessen och förvaltningsprocessen i en IT-organisation
• har mycket god kommunikationsförmåga med goda erfarenheter av att kommunicera mot både verksamhet och IT-avdelning samt skapa förståelse däremellan
• har en mycket god samarbetsförmåga samt agerar med helhetssyn
• är självgående och strukturerad
• är utvecklings- och resultatinriktad
Det är meriterande om du har relevant högskoleutbildning samt både har kunskap kring samt har arbetat med verksamhet inom IT-drift och IT-infrastruktur. Det är även meriterande med goda kunskaper om Kronofogdens IT-verksamhet.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi vill att du delar våra värden – offensiv, pålitlig och hjälpsam.
Vid urvalsarbetet kan vi komma att använda tester.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Läs mer om Kronofogdens verksamhet på www.kronofogden.se
Sista ansökningsdatum: 2013-10-22
Kontaktpersoner på detta företaget
Marcelo Olivares, teamchef
010-578 36 12
Joakim Strömberg, teamchef
010-578 37 17
Pär Stuberg, facklig kontaktperson ST
010-577 64 27
Susanne Madsen, facklig kontaktperson Saco
010-577 64 30
Bo Söderkvist, HR-konsult
010-574 93 69
Patrik Willhans , Teamchef
010-5783643
Malin Almkvist Klaesson, facklig kontaktperson ST
010-578 38 68
Lars Nilsson , facklig kontaktperson Saco
010-5783591
Paulina Estephan, HR-konsult
0767-252 28 74
Ulrika Klasa, teamchef
010-579 22 53