OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad.
Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.
Kultur- och fritidsförvaltningen tillgodoser eskilstunabornas och besökares behov av kultur och berikande fritid och ansvarar för bibliotek och mötesplatser, fritidsgårdar, musikskola, arkiv och museer samt arenor för idrott, friluftsliv och kultur.
Vi söker nu en nämndsekreterare till förvaltningskontoret. Förvaltningskontoret ger stöd till övriga enheter på kultur- och fritidsförvaltningen och består av förvaltningschefen samt enheter för ekonomi, HR (personalfrågor) samt kommunikation och administration.
ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar nära såväl politiker i kultur- och fritidsnämnden som förvaltningsledningen. Du ansvarar för att förbereda och genomföra nämndens sammanträden. I arbetsuppgifterna ingår juridiskt stöd till handläggare/chefer, upprättande av dagordning, protokollets färdigställande, expediering av beslut samt övriga för ett sammanträde förekommande arbetsuppgifter. Du kommer att genomföra mindre utredningar samt sammanställa tjänsteutlåtanden och rapporter.
Du arbetar också som nämndens och förvaltningens registrator, ansvarar för posthanteringen samt hanterar inkommande frågor och synpunkter från allmänheten. Du fungerar som stöd till förvaltningsledningen i planering, genomförande och uppföljning av möten samt andra förvaltningsgemensamma aktiviteter.
I uppdraget ingår även att ansvara för, kvalitetssäkra och utveckla ärendeprocessen och arkivfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med avslutad högskoleexamen inom relevant område som samhällsvetare inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Har du dessutom högskolepoäng inom juridik för offentlig förvaltning ser vi det mycket positivt. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av nämndsekreterar/registratorrollen i en politiskt styrd organisation, gärna inom kommun eller landsting. Du har hög datamognad, har du även erfarenhet av ärendehanteringssystemet LEX är det meriterande.
Dina personliga egenskaper är minst lika viktiga för verksamhetens framgång. Du ska vara van vid att arbeta självständigt, men också att samarbeta i projekt och intresserad av att effektivisera processer. Du bör vara en initiativrik och engagerad person som tycker om struktur, ordning och reda. Du har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer och inge förtroende. Då nämndens ansvarsområde kan innebära snabba förändringar och behov av snabbt beslutsfattande är flexibilitet och förmåga att prioritera en tillgång. En god kommunikativ förmåga samt kunna uttrycka sig väl i svenska i både tal och skrift är en annan viktig egenskap.