OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sekretariatet för ledningsstöd, styrning och internationella frågor, Kulturdepartementet
Är du självgående, strukturerad och gillar att arbeta med både siffror och verksamhetsstyrning? Kulturdepartementet söker nu en controller. Vi erbjuder dig en central och variationsrik roll med många kontaktytor i en utvecklande och händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sekretariatet för ledningsstöd, styrning och internationella frågor ansvarar bland annat för övergripande samordning och utveckling av departementets verksamhet. I uppgifterna ingår bland annat ansvar för departementets verksamhetsplanering, intern ekonomi och uppföljning.
Sekretariatet söker nu en controller. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ta fram och följa upp departementets budget samt att samordna departementets verksamhetsplanering. I arbetet ingår löpande redovisning, kontroller och prognoser samt stöd vid upphandlingar och avrop. I arbetet ingår även övergripande budgetfrågor och uppföljning gällande departementets utredningar samt kopplat till de utsända kulturråden på utlandsmyndigheter. Du kommer att ansvara för processer kring ekonomistyrning, planering och uppföljning samt bidra till att processer och rutiner utvecklas. Som controller följer du processerna kring Regeringskansliets gemensamma verksamhets- och ekonomistyrning och utgår från dem i ditt arbete.
I arbetsuppgifterna ingår att ge råd och stödja andra delar av verksamheten i interna ekonomiska frågor och ta fram underlag till den politiska ledningen. En stor del av arbetet bedrivs därför i samarbete med departementets övriga enheter och nära den administrativa chefen och ekonomiadministratören.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker en controller med högskoleutbildning inom ekonomi eller annan likvärdig utbildning (krav). Det är meriterande om du har vidareutbildning som controller, exempelvis Statens controllerutbildning (ESV).
Du bör ha minst tre års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet (krav). Erfarenhet från liknande arbete i Regeringskansliet är meriterande.
Du behöver ha mycket goda kunskaper och stor erfarenhet av att arbeta i Excel samt erfarenhet av arbete i ekonomisystem (krav). Det är också viktigt att du har kunskap om ekonomiska redovisningsprinciper inom offentlig förvaltning (krav). Flytande svenska och god engelska är nödvändigt (krav). Kunskap om offentlig upphandling, inklusive avrop och avtalsskrivning, samt erfarenhet av att arbeta med Unit 4 (Agresso) är meriterande.
Dina egenskaper
Vi söker en person som har god samarbetsförmåga, är självgående och strukturerad, samt kvalitetsmedveten. Du behöver vara analytisk och ha förmåga att ha ett helhetsperspektiv.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Åsa Finnström, enhetschef, eller Ana Acosta, rekryteringsspecialist. Fackliga kontaktpersoner är Eva Stengård (Saco) och Karina Åbom-Engberg (ST). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 september 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Kulturdepartementet ansvarar för frågor som rör kultur, demokrati, medier, de nationella minoriteterna och det samiska folkets språk och kultur.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35