Arbetsbeskrivning
Sekretariatet för ledningsstöd, styrning och internationella frågor, Kulturdepartementet
Vill du arbeta med samordning och verksamhetsutveckling? Har du erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning, gärna i Regeringskansliet? Då kan det vara dig vi söker!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sekretariatet för ledningsstöd, styrning och internationella frågor (LSI) ansvarar bland annat för övergripande samordning och utveckling av departementets verksamhet. I sekretariatets uppgifter ingår bland annat ansvar för departementets verksamhetsplanering, interna ekonomi och uppföljning, budgetarbete och myndighetsstyrning samt internationella frågor. Enheten svarar även för administrativt stöd åt statsråd, statssekreterare, expeditions- och rättschef samt Rättssekretariatet.
Som handläggare på Sekretariatet för ledningsstöd och styrning kommer du arbeta brett över Kulturdepartements verksamhetsområde med samordning samt utveckling av gemensamma rutiner, arbetsformer och processer. Arbetet innebär också planering och genomförande av arrangemang och seminarier på departementet samt att vara departementets kontakt i t.ex. lokalfrågor.
Du kommer också att stötta departementets ledning och expeditions- och rättschefen i vissa samordnande och administrativa processer. Även andra samordnande arbetsuppgifter och uppgifter som bidrar till verksamhetsutveckling inom departementet kan bli aktuella.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en akademisk utbildning inom t.ex. samhällsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant, och erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning. Du har också erfarenhet av enhets- eller avdelningsöverskridande arbetsuppgifter samt erfarenhet av samordnande eller koordinerande arbetsuppgifter. Vi ser även att du har erfarenhet av att utveckla enhetliga arbetsformer och processer. Du har kunskaper om statlig förvaltning och om arbetet i en politiskt styrd organisation. Vidare uttrycker du dig väl på svenska och engelska, både i tal och i skrift och du har goda IT- kunskaper och stor IT-vana.
Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet är meriterande. Vi ser det också som meriterande att du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, t.ex. självständigt ta fram rutiner eller arbete i komplexa processer.
Dina egenskaper
Till den här tjänsten ser vi att du är initiativtagande, att du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du är flexibel och stabil och kan bibehålla ett lugn även i pressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Vidare förstår du din roll, men ser till hela verksamhetens bästa. Du behöver också vara strukturerad.
Övrigt
Anställningen är ett vikariat på ca. sex månader. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Åsa Finnström som är administrativ chef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Carl Garellick. Fackliga kontaktpersoner är Eva Stengård för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Kulturdepartementet ansvarar för frågor som rör kultur, demokrati, medier, de nationella minoriteterna och det samiska folkets språk och kultur.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35