OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Kulturförvaltningens verksamheter spänner över ett stort fält. Här finns prisvinnande bibliotek, mötesplatser för unga med delaktighet i centrum, ett museum med nationell ryktbarhet samt en omfattande samling av offentlig konst i stadsrummet. Förvaltningen ansvarar också för stora och små kulturarrangemang, stöd och bidrag till kulturföreningar och studieförbund samt kommunens konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och energi- och klimatrådgivning. Vi tror på att kulturen spelar en viktig roll i samhället och att våra verksamheter gör skillnad för Halmstads kommuns invånare.
Kulturförvaltningens enhet för Upplevelser spelar en viktig roll för bilden av Halmstad som en levande kulturkommun. Enheten bidrar till att utveckla kulturen genom produktion och samordning av arrangemang och stöd till kulturlivet. Ett viktigt fokus är att stärka den kulturella infrastrukturen i Halmstad.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som enhetschef för Upplevelser leder du verksamhets olika delar och skapar samordning och synergieffekter dem emellan. Du har ansvar för verksamhet, budget och personal inom enheten, som består av 7 personer. Tillsammans med din personal driver du ett målrelaterat och kvalitetsorienterat arbete.
I enhetens uppdrag ligger att producera arrangemang men även att samordna arrangemangs-verksamhet internt såväl som externt. Här finns också ett uppdrag att främja och stötta kulturlivet, bland annat genom kulturstöd och nätverksutveckling. Kulturstödet riktas till studieförbund, projekt och arrangemang. Här finns även flerårsstöd till arrangörsföreningar samt stöd till etniska- och kulturarvsföreningar. Ansvar för Kulturhuset ligger också under enheten samt ett uppdrag att arbeta med kultur för äldre.
Enhetschefen ingår i kulturförvaltningens chefsgrupp och är underställd avdelningschefen för Upplevelser och Konst. Du kommer också att ingå i avdelningens ledningsgrupp.
I samverkan med avdelningschefen bedriver du ett strategiskt arbete för att skapa goda villkor för kulturarbetare och genom kulturarrangemang stärka bilden av Halmstad som en stark och levande kulturstad.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• en akademisk examen med inriktning inom kultur eller utbildning tillsammans med erfarenhet inom kultur som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• en gedigen, dokumenterad arbetslivserfarenhet inom kulturfältet.
• erfarenhet av både chefs- och ledarskap där du arbetat med ett behovsanpassat, stöttande och tydligt ledarskap.
För att lyckas i rollen behöver du ha en förmåga att samarbeta och arbetar med dialog och delaktighet som ett självklart verktyg för att leda verksamheten. Vi tror också att du har förmågan att kunna fatta snabba beslut vid behov. Du sätter dina medarbetare i centrum och har ett hållbart perspektiv på verksamhet och arbetsmiljö och gillar att ha ordning och reda.
Du är väl förtrogen med och har erfarenhet av budgetansvar och målinriktat arbete samt är intresserad av kvalitetsprocesser. Du arbetar gärna aktivt med nätverkande som arbetsmetod för att nå målen. Arbetet kräver en god skriftlig och verbal förmåga. Det är även en fördel om du har vana att jobba i en politiskt styrd organisation.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.
Kulturförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!