Kund- och webbanalytiker - Digitala Tjänster

Arbetsbeskrivning

I Arbetsförmedlingens digitala tjänst Platsbanken görs 30 miljoner sökningar varje månad och Platsbanken-appen har 300.000 användare per månad. Arbetsförmedlingens webbplats har 5 miljoner besök och 2 miljoner unika besökare varje månad. Vårt förnyelsearbete kräver en kraftsamling kring de digitala kanalerna och ett stort fokus på kunddriven tjänstedesign av digitala tjänster. Därför har vi bildat avdelningen Digitala Tjänster som ansvarar för digitaliseringsarbetet. Vi befinner oss i en spännande uppbyggnadsfas och har höga ambitioner för kundupplevelsen och att erbjuda kunderna ett komplett stöd i de digitala kanalerna.

Vill du vara med på resan? Nu söker vi en erfaren Kund- och webbanalytiker som tar ansvar för analys av kundsegment, kundlivscykel och trafiken i digitala kanaler.

Arbetsuppgifter

Du tillhör den enhet som ansvarar för strategi och utveckling av Arbetsförmedlingens webbplats, Platsbanken och alla digitala tjänster som riktar sig till Arbetssökande. Du kommer att vara enhetens seniora kund- och webbanalytiker. Målet med analysarbetet och enhetens verksamhet är att öka självservicegraden, konverteringsgraden och kundnöjdheten. I de digitala kanalerna ska vi erbjuda service och tjänster som snabbare leder kunderna till ett jobb. Rollen har två fokusområden, dels webbanalys och dels kundanalys.

Rollen har ett primärt fokus på webbanalys och att sätta webbanalysen i relation till kundtrafik i andra kanaler. Du ansvarar för definition av KPI:er, underlag till webbplatsoptimering- och SEO-arbete och analysunderlag till business case. En viktig del av arbetet är att strukturera, designa och presentera enkla och tydliga analysrapporter och resultatuppföljning så att olika interna målgrupper kan tillgodogöra sig analysen och dina rekommendationer. Kundanalysen innebär att bidra till insiktsarbete om olika målgrupper och deras kundlivscykel. Vilka beteenden, faktorer och aktiviteter leder kunder snabbare till ett jobb och hur kan vi använda dessa insikter vid utveckling av tjänster, service och kommunikation i de digitala kanalerna.

Som analytiker på enheten förväntas man ta ett mycket stort eget ansvar och i alla avseenden agera som enhetens drivkraft och expert inom analysområdet. Analytikern ansvarar för att uppmärksamma övriga interna intressenter på trendbrott och kund- och analysinsikt som kan bidra till ökad kundnytta och utveckling av verksamheten. I rollen förväntas analytikern inte bara presentera analysresultat utan även ha erfarenhet av och mod att presentera tydliga rekommendationer till beslut.

Analytikerns roll kräver nytänkande, helhetsperspektiv och förmåga att se och värdera analytiska samband mellan kundernas agerande i digitala kanaler, övriga kanaler, verksamheten i stort och externa trender utanför verksamheten.  

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• flera års erfarenhet av analysarbete av kundbeteenden inom digitala kanaler med stora volymer
• minst två års erfarenhet av webbanalys och arbete med webbanalysverktyg
• erfarenhet av att självständigt designa, strukturera och presentera analysrapporter till olika interna mottagare
• vana att arbeta i nära samarbete med intressenter som i sitt arbete är beroende av analysresultaten
• vana att arbeta självständigt
• mycket goda kunskaper i Excel
• relevant högskoleutbildning

Meriterande är


• civilingenjörs-, civilekonom- eller motsvarande utbildning med fördjupning inom statistik
• erfarenhet av CRM och CLM arbete
• arbete som webbanalytiker inom online retail, gaming eller media

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är


• analytiskt lagd, kvalitetsmedveten, affärsmässig och har strategisk höjd
• positiv till att dela med dig av din kunskap och entusiasmera andra och visa på analytiska samband och slutsatser
• orädd för att presentera dina slutsatser och rekommendationer för intressenter och beslutsfattare
• genuint intresserad av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier, samt av att analyserna ska leda till realiserad kund- och verksamhetsnytta

Övrigt

Anställningsformen är tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell. Placeringsort Stockholm. Resor kan ingå i arbetet.

Ansökan

Ansök med CV och brev märkt med diarienummer Af-2016/0047 3805 senast den 23 januari 2017, via vår externa webbplats www.arbetsformedlingen.se/ledigajobb. Vi intervjuar löpande.

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis, och vid frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen kan man i första hand kontakta Lotta Holme, lotta.holme@experis.com, 08-452 33 28 och Ellen Engström, ellen.engstrom@se.experis.com, 08-764 24 27

Gunilla Dyrhage, Enhetschef, 010-4887595
Åsa Skiöld ST, 010-486 95 59
Theofania Lazaridis Saco-S, 010-486 61 16
Thomas Lantz, 010-487 42 05 SEKO
Corinne Lowenrud HR-Partner 010-488 59 92

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 december 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


22 juni 2024

20 juni 2024

18 juni 2024