Kundansvarig– arbeta med exportfinansiering i internationell miljö

Kundansvarig– arbeta med exportfinansiering i internationell miljö

Arbetsbeskrivning

Är du en driven ekonom med intresse för exportfinansiering, internationella affärer och finansiell analys? Vill du dessutom arbeta i en internationell miljö och få eget kundansvar? Då har vi jobbet för dig!

Vi erbjuder dig

Som medarbetare på Exportkreditnämnden bidrar du till vårt uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och utvecklande arbetsuppgifter i en internationell miljö.

På EKN får du möjlighet att utvecklas, utmanas och bidra med din kompetens. Vårt arbetsklimat präglas av engagemang och kundfokus. Här välkomnas du av 160 erfarna kollegor, som drivs av att möjliggöra fler, säkra exportaffärer för svenska företag och att göra svåra marknader tillgängliga.

Våra kontor är belägna centralt. Läs gärna mer om våra https://www.ekn.se/om-ekn/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig/.

Dina framtida arbetsuppgifter

Som kundsvarig har du daglig kontakt med svenska exportföretag och banker, men även med internationella banker och utländska företag. Du analyserar, kreditbedömer och ger råd om lämpliga finansiella strukturer och exportkreditlösningar till såväl existerande som potentiella kunder. Du har ett nära samarbete med andra kundansvariga och jurister på affärsområdet.

I arbetet ingår att utveckla samarbetet med kunderna, etablera nya kontaktytor och hitta nya affärsmöjligheter. Arbetet kännetecknas av många kundkontakter och ett högt flöde av internationella affärer som kräver snabba beslut och ett nära samarbete med våra jurister och landriskanalytiker. Du kommer att ha personligt kundansvar och även vara med och utveckla nya kunder. I arbetet ingår även att presentera EKN:s tjänster i möten med företag och banker samt att representera EKN vid såväl regionala som internationella event. Du har tät kontakt med våra kunder och i tjänsten förekommer resor såväl i Sverige som utomlands, ofta tillsammans med våra kunder.

Ditt framtida team/avdelning

Affärsområdet SME och Midcorp, som växer starkt, har kontor på fem orter i Sverige och arbetar med ett brett spann av företag, från unga tillväxtbolag till företag som omsätter upp till 5 miljarder kronor samt lokala bankkontor i landet. Göteborgskontorets kunder finns i alla branscher och över hela Halland och Västra Götaland.

Din bakgrund

Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom företagsekonomi, gärna med fördjupning mot finansiering eller redovisning/revision. Du har minst 3 års erfarenhet inom finansiell- eller exportsektor där du till exempel jobbat med företags- eller kundrådgivning. Du besitter kunskaper i kreditbedömning och företagsfinansiering.

Arbetet ställer krav på god kommunikations- och presentationsförmåga i tal och skrift samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

Jobbet passar dig som söker nya utmaningar där du samtidigt får jobba med ett gott syfte – att främja svensk export. Du kommer att arbeta tillsammans med erfarna kollegor som stöttar dig i arbetet.

Egenskaper

Vi söker dig som har en förmåga att skapa, utveckla och bygga långsiktiga kundrelationer med partners och kunder. Din positiva inställning sprider energi till teamet och bidrar till gott samarbete. Vi ser gärna att du har ett driv med fokus på att nå mål och resultat samt ett stort engagemang och en vilja att aktivt bidra till att utveckla verksamheten vidare.

Arbetet ställer höga krav på ansvarstagande, analytisk förmåga, flexibilitet och samordningsförmåga. Vi förväntar oss att du har ett genuint intresse för svenskt företagande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Göteborg.

Befattningen innebär resor i Sverige och i utlandet.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dina svar kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.

För mer information

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa Greger Leijonhufvud, regionansvarig, telefon: 0722-411400, eller Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef SME & Midcorp. Frågor omanställningsvillkor besvaras av Johanna Vikman, HR-specialist, facklig representant är Philip Bergling, Saco. Samtliga nås på telefon 08-788 00 00.

Sista ansökningsdag är den 27 april, 2023.

Välkommen med din ansökan!


Vi undanber oss säljsamtal gällande rekryteringslösningar och annonseringskanaler, då vi har valt samarbetspartners för denna rekrytering.




Om EKN
EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering, genom att erbjuda garantier för betalning och finansiering, tillsammans med rådgivning om affärsstruktur och riskhantering. Tjänsterna ger en större säkerhet, ökad konkurrenskraft och fler möjligheter till lyckade exportaffärer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kundteam Göteborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2023
  • Ansök senast: 27 april 2023

Liknande jobb


Rådgivare

Rådgivare

20 december 2024

20 december 2024

17 december 2024