OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som kundansvarig på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige, genom att vårda och vidareutveckla relationerna till våra järnvägskunder.
Kundansvarig inom järnväg
Arbetsuppgifter
Som kundansvarig är du Trafikverkets kontakt mot utvalda kunder i ditt segment samt branschorganisationer, där du utifrån deras behov och vårt arbetssätt skapar former för samarbete och delaktighet i den affärsmässiga relationen. Du kommer att ingå i ett team med totalt åtta andra kundansvariga, varav en blir din närmsta kollega på plats i Solna.
Du ansvarar för och är kontakt mot kund i frågor som rör tecknande, uppföljning och uppfyllande av trafikeringsavtal. I rollen ingår att representera myndigheten i kontakten med kunderna, på samma sätt som du är deras ingång till Trafikverket. Du lyfter dina kunders behov till rätt instans, återkopplar omhändertagandet till berörda och säkrar information till kund vid större avvikelser. Att bereda och leda kundmöten och situationsanpassade team, kommer att vara en av dina främsta arbetsuppgifter.
Våra kundansvariga fungerar som ledningens förlängda arm och håller ledningen uppdaterad i relationen med avtalskunderna. Det innebär att du har stort utrymme att påverka arbetet och förväntas leda och driva utveckling, affärsmässighet och ärenden framåt. I detta ingår även att informera kunden om framtidsplaner som kan påverka verksamheten och omvärldsbevaka för att fånga förändringar och utveckling som påverkar branschen.
Vi erbjuder dig en dynamisk tillvaro där ingen dag är den andra lik - det du ser i nyhetsflödet är sannolikt det du möter när du slår upp datorn för dagen. Som kundansvarig är du en nyckelperson i vår såväl som våra kunders utvecklingsresa. Uppskattar du variationen i att ena stunden hantera frågor på hög strategisk nivå för att i nästa djupdyka ner i detaljer, så är det här en roll du kommer att trivas i!
Övrig information
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Vill du veta mer? Här finner du mer information om hur det är att arbeta på Trafikverket och vad vi kan erbjuda dig som anställd hos oss.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas som kundansvarig söker vi dig som är
Affärsmässig - du ser helheten i affären och försöker alltid göra ditt bästa för att skapa mervärde åt våra kunder, utifrån deras respektive avtal.
Relationsskapande och förtroendeingivande - du skapar och upprätthåller förtroendefulla relationer med kunder såväl som övriga samverkanspartners.
Samarbetsorienterad - du är lösningsfokuserad, bidrar till framdrift och skapar samsyn i hanteringen av de frågor som berör avtalen med dina kunder
Kommunikativ - du anpassar din kommunikation efter mottagaren, har god presentationsteknik samt förmåga att förklara komplex information på ett pedagogiskt sätt.
Drivande - du tar initiativ, prioriterar och arbetar strukturerat för att nå i mål med dina arbetsuppgifter.
Utöver ovanstående vill vi även att du
har flerårig erfarenhet av arbete med företagskunder där det ingått presentationer och förhandlingsteknik
uttrycker dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska
har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) t.ex. inom teknik, ekonomi, marknadsföring eller logistik, alternativt annan utbildning och längre erfarenhet bedöms likvärdig och relevant för tjänsten
har erfarenhet av att driva avtalsfrågor av både strategisk och operativ karaktär (tolka, förhandla och följa upp)
har B-körkort
Meriterande
har relevant yrkeserfarenhet inom jänvägsbranschen
har erfarenhet av att arbeta med liknande frågor i en offentlig verksamhet
har erfarenhet av att hantera kapacitetsfrågor med koppling mot trafikering på järnväg
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089