OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IT-Centrum bildades 1 januari 2019 som en gemensam nämnd för IT-verksamheten för Tierp, Östhammar, Knivsta, Älvkarleby och Heby kommuner. Tierp är värdkommun och tog över ansvar för verksamhet och budget från 1 januari 2019.
Nämndens ansvarsområde är inom såväl övergripande strategiska och taktiska frågor samt IT-operativa insatser för kommunerna. Nämnden ska arbeta för att möjliggöra för kommunerna att arbeta i en samverkanskultur för att få mer effektiva lösningar för såväl kärnverksamheterna som IT-verksamheten. IT-Centrums ansvar är även att medverka i de fem kommunernas digitala utvecklingsarbete samt stödja samordning av verksamhetsutvecklingsinsatser som är IT-relaterade. IT-nämnden ska sträva efter att arbeta i en samverkans- och samförståndskultur. På IT-Centrum kombinerar vi möjligheterna med distansarbete och samtidigt behålla fördelarna av de sociala kontaktytor som skapas på arbetsplatsen.
ARBETSUPPGIFTER
Övergripande går arbetet ut på att samarbeta med kommunerna och förbättra IT-Centrums tjänster och leveranser.
Denna roll är förlagd i Heby. Vi har fem kontor i kommunernas huvudorter samt satellitkontor i centrala Uppsala och Gävle. I denna roll ingår mycket samverkan på plats med Heby kommuns verksamheter, samt med övriga kundansvariga inom IT-Centrum. Som kundansvarig fungerar du som en länk mellan IT-Centrum och förvaltningarna inom kommunen. I arbetet ingår att skapa och upprätthålla kontaktytor, arbeta med IT-planer, förmedla behov och krav från verksamheterna till IT-Centrum.
Ditt arbete består också av att koordinera beställningar, projekt och säkerställa leveranser från IT-Centrum. Du har kontinuerlig kontakt med förvaltningarnas representanter, driver frågor, sprider information samt ger stöd och råd.
Typiska aktiviteter:
- Genomföra regelbundna möten med kund/verksamhet.
- Löpande hantera aktuella behov och önskemål från kund, vilket innefattar att finna möjliga lösningar tillsammans med IT-Centrums personal och ibland leverantörer.
- Samordna och lösa ärenden i ärendesystemet.
- Interna IT-möten för att presentera kundbehov.
- Omvärldsbevaka nya lösningar och tjänster.
- Representera IT-Centrum i olika kundaktiviteter.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från en liknande roll och söker dig som tycker om att arbeta med IT-frågor nära verksamhet och IT-Centrum för att finna smidiga lösningar.
- Du bör ha flerårig erfarenhet av kommunala organisationer och kan förstå verksamhetsbehov och översätta dessa till planerade insatser som sedan kan realiseras i IT-lösningar.
- Du är bra på att skapa goda relationer och är teknisk kompetent för att kunna kommunicera väl kring IT-frågor på ett pedagogiskt sätt.
- Du är stresstålig, diplomatisk, har god analytisk förmåga och kan enkelt röra dig mellan detaljer och helhet.
- Du har mycket goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig på ett professionellt och lättförståeligt sätt i tal och skrift. Du är även bra på engelska, tal och skrift.
- Du har B-körkort.
Tierps kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.