OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla koncernen Karlstads kommun?
Hos oss får du 7 000 arbetskamrater inom 600 olika yrken. Tillsammans arbetar vi för att uppnå visionen om att skapa tillväxt och en god livskvalitet med målet att bli 100 000 invånare.
Vi arbetar också aktivt för att ta till vara de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.
Kommunledningskontoret arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att analysera, driva på och bevaka utvecklingen och tillväxten i Karlstad och regionen. Det gör vi bland annat genom att samverka med näringslivet och andra kommuner. Vi ansvar för ekonomi- och verksamhetsstyrning, redovisning och bokslut. Vi arbetar också med juridisk rådgivning, arbetsrätt, avtalsfrågor, ledar- och medarbetarutveckling och strategier för jämställdhet och mångfald. Dessutom samordnar vi kommunens kommunikationsarbete och IT-verksamhet.
På Kvalitetsmässan i Göteborg den 19/11-2013 tilldelades Karlstads kommun den åtråvärda titeln ”Sveriges IT-kommun 2013”. Motiveringen var den framgång kommunen mött genom att samverka, både internt i kommunen men även externt, tillsammans med alla kommunerna i Värmland.
I den interna samverkan mellan IT och våra kunder i form av koncernens samtliga bolag och förvaltningar har rollen Kundansvarig starkt bidragit till succén.
För att öka vår förmåga ytterligare så utökar vi nu de fyra kundansvariga vi har med en femte och det är till den tjänsten vi vill att just du söker!
Våra kundansvariga har lång erfarenhet från branschen och har tidigare arbetat som IT-chefer eller motsvarande med tydlig förankring i verksamhetsutveckling. Vi ser gärna sökande med en liknande bakgrund och erfarenhet.
Denna kundansvarsroll kommer att ha en enda kund och det är Kommunledningskontoret där det koncerngemensamma verksamhetsstödet finns.
ARBETSUPPGIFTER
I kommunen använder vi modellen PM3 för förvaltning av IT-stödet och du kommer att vara den taktiske motparten från IT i alla koncerngemensamma förvaltningsobjekt.
I din vardag:
•Följer du upp IT’s tjänsteleveranser till din kund.
•Deltar du aktivt i Verksamhetsutveckling med IT som stöd (vår IT policy) och hjälper våra kunder i en kreativ utveckling framåt.
•Driver du ändringshanteringen enligt PM3 och vår Change Management process emot IT där du har interna ”underkonsulter”.
KVALIFIKATIONER
Denna roll kräver akademisk utbildning eller annan utbildning vi bedömmer likvärdig.
Du ska ha kunskap om hur kundens tjänster är uppbyggda och sammansatta i infrastrukturen.
Du har god kompetens inom dokumentation, planering och styrning.
Du är noggrann, har en god samarbetsförmåga samt erfarenhet av att strukturera ned behov till konkreta krav och lösningar.
Det är meriterande om du är utbildad i koncernens systemförvaltningsmodell PM3 och har en godkänd ITIL Foundation utbildning.
Att du underhåller din kompetens genom att omvärldsbevaka och utbilda dig är en självklarhet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02