OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hemtjänst Upplands-Bro kommun vänder sig till äldre- och funktionsnedsatta personer som bor på Upplands-Bro kommun och behöver stöd och hjälp för att bo kvar i sin bostad. Det kan gälla omvårdnadsinsatser eller stöd- och servicetjänster i form av promenader, måltids- och städtjänster.
Vi erbjuder omvårdnadsinsatser dygnet runt. Alla våra insatser sker inom ramen för ett biståndsbeslut, vi lyssnar på kundens behov för att sedan uppfylla kraven som ställs på oss. Inom Upplands Bro hemtjänst arbetar cirka 100 engagerade medarbetare och hemtjänsten har ca 300 kunder. Vi är en blandad personalgrupp utifrån kön, ålder och nationaliteter. Ledningsgruppen på enheten består av enhetschef, biträdande enhetschef och kundansvarige.
Vem är det vi söker?
• Du har erfarenhet av självständigt arbete som kundansvarig eller erfarenhet av liknande administrativ/samordnarroll inom verksamhetsområdet.
• Kunskap inom verksamhetssystemen Phoniro och Lifecare.
• Du har goda datorkunskaper i Officepaketet samt inom olika IT-system.
• Det är önskvärt att du arbetat själv som vårdpersonal inom hemtjänst.
• Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper att agera, planera samt koordinera.
• Som kundansvarig är det viktigt att vara flexibel, trygg i sig själv, se möjligheter, ha många ärenden i gång och kunna fatta beslut.
Vad innebär rollen som kundansvarig i hemtjänsten?
Du kommer därför bli "spindeln i nätet" inom vår hemtjänst, ansvara för schemaläggning och bemanning på kort - och långsikt. I din roll som kundansvarig har du både interna och externa kontakter såsom, biståndshandläggare, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, anhöriga, läkare samt andra myndigheter. Du kommer behöva följa upp insatserna och beställningen med omsorgstagarens kontaktperson. Därigenom se till så att beställningen överenskommer med behovet och omsorgstagarens mål och sålunda kontakta bistånd hos kommunen. Planeringen görs enligt kundernas önskemål och personalens förutsättningar.
Vidare arbetar du nära enhetschefen och biträdande enhetschefen med vilka du har regelbunden kontakt för exempelvis redovisning av utförda timmar samt personalens arbetstid varje vecka.
Hemtjänsten är en verksamhet som snabbt förändras med nya och ändrade beslut inom Sol och HSL dagligen samt att kunna tillgodose våra omsorgstagares önskemål om olika aktiviteter med kort varsel. Vidare tar du ansvar för verksamheten ur ett helhetsperspektiv vilket innebär att du ombesörjer de behov som uppstår samt följer den ständiga utveckling som verksamheten kräver att genomgå. På så sätt erbjuder vi dig stora möjligheter till att påverka dina arbetsuppgifter, vara kreativ samt komma med egna förslag och idéer och implementera de lösningar som du finner passar för arbetssituationen i fråga.
Vad kommer du mer specifikt att arbeta med?
• Arbetsleda det dagliga arbetet i hemtjänsten.
• Planera insatser enligt Socialtjänstlagen.
• Ha ansvar för den dagliga planeringen av hemtjänsten.
• Planera och fördela ut uppdrag från kommunens biståndshandläggare och hälso- och sjukvårdsinsatser från hemsjukvården.
• Upprätta genomförandeplaner i samråd med brukaren samt kontaktpersonen.
• Säkerställa dokumentationsskyldigheten enligt socialtjänstlagen.
• Göra hembesök hos våra nya kunder samt vid förändringar.
• Handleda personal, rapportera och stödja medarbetare i självservice.
• Ha löpande kontakt med vårdcentraler och biståndshandläggare.
• Arbetsleda vid gruppmöten och andra möten.
• Samarbeta med enhetschef i semesterplanering, ledigheter osv.
• Korttidsrekrytera inom hemtjänsten samt hantera schemaläggning.
• Vara en länk gällande kontakter med biståndshandläggare, hemsjukvård, personal, brukare och anhöriga samt mellan medarbetare och enhetschef.
• Vara delaktig i att ta fram statistik, uppföljningar och verksamhetsrapporter.
• Övrigt ansvara för att arbete sker i enlighet med verksamhetens mål och vara delaktig i arbetet för ständiga förbättringar.
• Vara redo för inhopp i omsorgsarbetet som kan förekomma.
• Svara på frågor som uppstår i verksamheten och vara tillgänglig per telefon samt svara medarbetare.
Det är viktigt att brukaren ska vara i fokus och att kringtiden minimeras så långt det går. Kundansvarige är direkt underställd enhetschefen. Vi erbjuder en arbetsplats med högt tempo, trevliga arbetskamrater där humor är en viktig ingrediens.
Anställningsform: Tillsvidare, provanställning tillämpas.
Sista ansökningsdag: 2021-12-05
Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Magnus Odung, Bitr. rektor
08-581 692 85
Lisbet Bertilsson, Stf rektor
08-58169452
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Magnus Odung, Bitr. rektor
0739-615341
Margaretha Lindberg, Rektor
08-581 694 47
Pia Ringkrans, Enhetschef
08-581 695 38
Ulf Peterson, Rektor
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Saga Sjöberg, Projektledare
0721-78 81 18
Pauliina Björkman, Rektor