OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad inom avdelningen Ekonomirelaterade tjänster. Avdelningen har ca 85 medarbetare, fördelade på sex enheter i Östersund, Gävle och Stockholm. Avdelningens uppdrag omfattar redovisning och bokslut, fakturahantering, betalningar samt e-beställningar. Tjänsten som kundansvarig är placerad på enheten ledningsstöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som kundansvarig har du en central roll i arbetet med Statens servicecenters kundrelationer. Du medverkar till att säkerställa en god service mot våra kunder enligt vår samverkansmodell, och för dialogen med kundmyndigheterna om våra tjänster, överenskommelser, service level agreements (SLA) och avgifter. Du har en central roll i dialogen med nya och befintliga kunder om utveckling av tjänsterna eller andra större principiella förändringar, och har därför god kännedom om våra tjänster och vår verksamhet.
Internt samarbetar du med bland annat våra leveransansvariga och enhetschefer, samt med de kundansvariga på övriga avdelningar.
Arbetsuppgifter
• Kundsamverkan och underhåll av kundkontakter i enlighet med vår samverkansmodell
• Kundbearbetning, kommunikationsaktiviteter och omvärldsbevakning, till exempel delta på mässor och seminarier som företrädare för Statens servicecenter
• Ta fram, förhandla och uppdatera överenskommelser med våra kundmyndigheter
• Ta fram och förvalta en marknadsplan och kundstrategi för avdelningen
• Medverka i kundanslutningsprojekt
• Upprätthålla vårt CRM/kundregister
• Delta i interna förbättrings- och utvecklingsaktiviteter inom området
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning
• God kännedom om statlig verksamhet
• Erfarenhet av motsvarande roll inom tjänstelevererande, statlig verksamhet eller minst tre års erfarenhet av verksamhetsutveckling
• Erfarenhet av arbete med avtalshantering
• Förhandlingserfarenhet
Dessutom är det meriterande om du har:
• Ett statligt kontaktnät
• Förståelse och kompetens inom ekonomi
Vidare ska du:
• Ha förmåga att arbeta kundorienterat med ett affärsmässigt och professionellt bemötande
• Vara kommunikativ i både tal och skrift
• Trivas med att företräda din organisation och ha många kontaktytor
• Ha förmåga att se till helheten, tänka strategiskt och framtidsorienterat
• Arbeta strukturerat och ha initiativkraft
• Ha god samarbetsförmåga
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen är placerad i Gävle.
En stor andel av Statens servicecenters kunder befinner sig i Stockholm och det finns möjlighet att till viss del bedriva arbetet från vårt kontor där.
Resor i tjänsten förekommer.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582