OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
Verksamhetsområdet LKDATA omfattar ca 100 anställda och omsätter cirka 200 miljoner kr. LKDATAs uppdrag är att stödja, utveckla och effektivisera kommunens verksamheter genom att kombinera hög kunskap inom informationsteknologi och kommunal verksamhet. Genom denna unika kombination ser vi till att kommunens verksamheter kan koncentrera resurserna på kärnverksamheten. LKDATA ansvarar över kommunens IT-miljö genom att bland annat tillhandahålla IT-tjänster till verksamheter, som i förlängningen kommer till nytta för Linköpings brukare, elever och invånare. Vi arbetar processorienterat enligt ITIL Service Management, följer portföljstyrningsmodellen PM3 och är certifierade enligt ISO 20 000, vilket möjliggör en hög kvalitet och effektivitet.
Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och ha inflytande. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av öppet klimat och vi erbjuder stora möjligheter till kompetensutveckling.
Arbetsbeskrivning
LKDATA söker en kundansvarig som kommer att ingå i gruppen Kund- och affärsrelationer.
Ditt huvudsakliga uppdrag är att ha ett övergripande kundansvar för verksamheter inom kommunen, privata utförare och kommunala bolag. Detta med fokus på att säkerställa en god relation och samarbete på kort och lång sikt. Du säkerställer och identifierar nya och förändrade behov samt rekommenderar rätt lösning för verksamheten.
Att arbeta som kundansvarig innebär även ett långsiktigt och genomtänkt arbete med ett verksamhetsperspektiv i fokus. Du har god kännedom om LKDATAs tjänster och kommunens organisation samt en bred IT-kunskap.
Syftet med rollen är att stötta i IT-relaterade frågor för att därigenom frigöra tid för kundens kärnverksamhet. Rollen kundansvarig innebär att man agerar strategiskt, aktivt och långsiktigt med att se möjligheter att utveckla kundens verksamhet med IT, både med befintliga tjänster och potentiellt nya tjänster. Detta sker genom att bemöta kunder och användare med respekt i en positiv anda.
I praktiken innebär det att du kommer arbeta inom följande områden:
• Löpande uppföljning av tjänsteleverans mot verksamheter
• Delaktig i behovs- och kravinsamling från verksamheten tillsammans med verksamhetsrepresentanter
• Beställningsunderlag och annan dokumentation
• Regelbunden dialog och uppföljning med verksamhetsrepresentanter
• Vara med och utveckla rutiner, arbetsuppgifter och bidra till en kontinuerlig utveckling inom ansvarsområdet.
• Säkerställa att nuvarande och kommande krav på tjänsteleveranser identifieras, förstås och dokumenteras
• Ansvara för och driva förfrågningar enligt de arbetsrutiner som finns framtagna
• Genomföra och arbeta med kundmätningar
Vi har precis flyttat till nybyggda lokaler i Ebbepark. Utifrån arbetsuppgifterna arbetar vi både på plats på kontoret, ute i verksamheterna och på distans.
Kvalifikationer
Vi ser att du har relevant högskoleutbildning inom IT eller annan utbildning, i kombination med arbetslivserfarenhet, som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av avtalshantering. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom process- och styrmodeller såsom ITIL och PM3.
Du kommer med nya idéer och förslag till nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och det är naturligt för dig att söka och ge feedback till kollegor för att på ett proaktivt sätt arbeta med att utveckla dig själv, dina kollegor och ansvarsområdet.
Som person är du social, öppen, serviceinriktad och dokumentativ. Vi tror att du är strukturerad, ansvarstagande och gillar att koordinera och driva aktiviteter i mål. Du är en lagspelare som arbetar emot att nå gemensamma mål, samt har en förmåga att se helheter och se till verksamhetens bästa i ditt agerande.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligtöverenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 8749
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?