Kundansvarig till RIX enheten

Kundansvarig till RIX enheten

Arbetsbeskrivning

VI ERBJUDER DIG
Vill du vara med och bidra till utvecklingen av RIX-systemet som banker och finansiella institut använder för att avveckla betalningar i svenska kronor? Välkommen att söka denna tjänst med fokus på kundansvar.

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som kundansvarig på RIX enheten kommer du arbeta i gränslinjen mellan våra deltagare i RIX och våra viktiga IT-system. Du har ansvar för hanteringen av nya deltagare, från analys och utvärdering av ansökan  till slutförd implementering. Som kundansvarig kommer du arbeta nära våra systemförvaltare. Du ansvarar också för uppföljning av att existerande deltagare fortsatt uppfyller gällande regler och villkor.  I rollen ingår också att hålla utbildningar för RIX-deltagarna samt leda externa möten. Utöver detta så deltar du i det gemensamma utvecklingsarbetet på enheten. Du kan också involveras i olika projekt och utredningar inom banken. Utmaningar framåt är att tillsammans med kollegorna på enheten säkerställa att RIX-systemet anpassas efter nya krav från verksamhet och omvärld.

I tjänsten ingår också schemalagd krisberedskap till viss del utanför ordinarie arbetstid. Tjänsten innebär både analytiskt och praktiskt arbete och kräver att du gillar ordning och reda.

DITT TEAM
Du ingår i ett team som består av kundansvariga, analytiker och verksamhetsutvecklare. Du har flera interna kontaktytor bland annat inom avdelningen för betalningar och avdelningen för finansiell stabilitet. Du har också flera externa kontaktytor som exempelvis banker och finansiella institut, betalningsinfrastrukturer och myndigheter. RIX-enheten ingår i avdelningen för Betalningar. Avdelningens uppdrag är att tillhandahålla ett betalningssystem för avveckling av stora betalningar i Sverige, samordna krisberedskapen inom det centrala betalningssystemet samt att försörja landet med kontanter.

MER OM DIG
Du har erfarenhet av att arbeta med betalnings- eller avvecklingssystem och även van vid att arbeta kundnära. Högskoleutbildning inom ekonomi, systemvetenskap eller motsvarande är önskvärd. Mycket god svenska och engelska i skrift och tal samt goda kunskaper i Office-paketet är ett krav. Erfarenhet av att planera och hålla utbildningar är meriterande, likaså är erfarenhet av RIX-systemet och SWIFT.

Som person är du noggrann, strukturerad och självgående. Du har en hög servicekänsla och du tycker om att ta initiativ. Du är också mål- och resultatorienterad samt har god samarbetsförmåga.

MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 21 april. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.

Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också kontroller på examensbevis och andra utbildningsdokument, på slutkandidaterna. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller lämna dem längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2022
  • Ansök senast: 21 april 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Kundtjänst Heltid / Deltid

Kundtjänst Heltid / Deltid

22 december 2024

21 december 2024

21 december 2024