OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
RIX-enheten utökar! Vill du vara Riksbankens ansikte utåt mot deltagarna i RIX-systemet, som är Sveriges avvecklingstjänst för betalningar i svenska kronor, där banker och finansiella institut avvecklar sina betalningar? Välkommen att söka denna tjänst med fokus på kundansvar och analys.
VI ERBJUDER DIG
På Riksbanken får du utmaning och utveckling i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Hos oss får du möjlighet till att vara med och påverka framtidens betalningsinfrastruktur tillsammans med kunniga och engagerade kollegor.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som kundansvarig på RIX enheten kommer du arbeta i gränslinjen mellan deltagarna i RIX och förvaltningen. Deltagarna i RIX är kreditinstitut, värdepappersföretag, clearingorganisationer, värdepapperscentraler, centrala motparter och Riksgäldskontoret (Deltagare i RIX | Sveriges Riksbank).
Vidare ansvarar du för ansökningsprocessen för nya deltagare, från analys och utvärdering av inkomna ansökningshandlingar till slutförd implementering, din roll under implementeringsfasen kan likställas med att vara uppdragsledare där du planerar och säkerställer framdrift i processen. Du ansvarar även för att utbilda och följa upp befintliga deltagare för att säkerställa att gällande regler och villkor uppfylls, samt så representerar du Riksbanken i olika mötesforum tillsammans med deltagarna. Kommunikation med deltagarna sker till största delen på engelska.
Som kundansvarig arbetar du internt nära våra systemförvaltare. I tjänsten ingår också schemalagd krisberedskap, till viss del utanför ordinarie arbetstid enligt ett rullande schema, extra ersättning utgår för detta. Du deltar även i utvecklingsarbete på enheten och kan involveras i olika projekt och utredningar inom banken.
Utmaningar framåt är att tillsammans med kollegorna på enheten säkerställa att RIX-systemet utvecklas efter nya krav från verksamhet och omvärld. Tjänsten innebär både utåtriktat arbete mot deltagarna och analytiskt arbete med att ta fram rapporter och andra skriftliga underlag. Arbetet kräver god planering och samarbete internt såväl som externt.
DITT TEAM
Du ingår i ett team som förutom kundansvariga består av analytiker, verksamhetsutvecklare samt risk- och kontinuitetsansvariga, teamet leds av en gruppchef och är en del av RIX-enheten.
RIX-enheten ingår i avdelningen för Betalningar som har till uppdrag att tillhandahålla ett betalningssystem för avveckling av stora betalningar i Sverige, samordna krisberedskapen inom det centrala betalningssystemet samt att försörja landet med kontanter. Du har flera interna kontaktytor bland annat inom avdelningen för betalningar, avdelningen för marknader och avdelningen för finansiell stabilitet.
MER OM DIG
Vi söker dig som har ett stort intresse av finansiell infrastruktur och som har erfarenhet av arbete med betalnings och avvecklingssystem. Du motiveras av att bygga goda relationer och har troligtvis arbetat inom bank och finanssektorn. Har du arbetat som projektledare eller liknande är det meriterande. Du har en för rollen passande högskoleexamen inom exempelvis ekonomi eller systemvetenskap eller motsvarande yrkeserfarenhet.
• Du är van vid att arbeta kundnära.
• Du har förmågan att etablera och underhålla kundrelationer.
• Du är initiativtagande och flexibel och kan lätt anpassa dig till nya omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
• Du är också strukturerad, kvalitetsmedveten och självgående och tar stort ansvar för ditt arbete.
• Du är en stabil person med gott omdöme som drivs av att leverera med hög kvalitet.
• Du kommunicerar och samarbetar smidigt samt delar gärna med dig av din kunskap till andra.
• Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. I tjänsten ingår schemalagd krisberedskap till viss del utanför ordinarie arbetstid. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi.
Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 31 oktober. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsföretaget Source Executive och din ansökan kan därför komma att behandlas av deras konsulter. Inledande intervjuer kan komma att påbörjas redan innan ansökningstidens utgång. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.