Kunddrivna pensionshandläggare till kundservice, Söderhamn

Kunddrivna pensionshandläggare till kundservice, Söderhamn

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet


Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder, däribland kontoret i Söderhamn. Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare.

Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.

Vi fortsätter nu med ytterligare expansion av vårt kontor i Söderhamn och söker dig som vill arbeta hos oss som pensionshandläggare inom kundservice och på sikt även arbeta med förmånshandläggning.


Som pensionshandläggare inom kundservice kommer du att möta kunder i telefon och via mejl samt utreda och fatta beslut i olika ärenden. I mötet med kund kommer du att svara på allt från enklare frågor till att informera kring hela pensionen, i syfte att stärka pensionärer och pensionssparare som konsumenter samt göra en mer utförlig pensionsprognos. Våra kunder ska kunna använda sig av våra digitala tjänster i större utsträckning vilket ställer krav på dig att på ett pedagogiskt sätt kunna informera om detta till våra olika målgrupper.

Som pensionshandläggare arbetar du även med myndighetsutövning genom utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera samt fatta och verkställa beslut.

Du säkerställer att våra kunder får en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett professionellt bemötande.

Utbildning och erfarenhet:
Du har erfarenhet av telefonintensiv verksamhet med tydligt kundfokus. Du har lämpligen även erfarenhet av arbete med pensionsfrågor och pensionsrelaterade förmåner. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du dessutom kunskaper i andra språk är det meriterande, framför allt finska.

Du har relevant akademisk utbildning.


Egenskaper:
Du är en person som uppskattar kundmötet och strävar efter ett serviceinriktat förhållningssätt och ett gott bemötande. Du är en god lagspelare som är trygg i att arbeta självständigt och lösningsinriktat i en statstjänstemannaroll. Jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och pedagogisk samt tar ett stort ansvar i ditt eget arbete och gärna lyfter olika frågor i arbetsgruppen som bidrar till utveckling av arbetsplatsen.

En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill verka i en organisation i ständig utveckling, att du är nytänkande och gillar ett föränderligt arbetssätt som ger mycket glädje och motivation, tillsammans med dina kollegor. Du motiveras av mötet med kund och tycker att det är inspirerande.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.


Övrigt:
Vi söker pensionshandläggare för visstidsanställning under cirka 1 år, med eventuell möjlighet till förlängning.

Tillträde 1 september 2020 eller enligt överenskommelse, med placering i Söderhamn.

Arbetspsykologiska tester och eventuella språktester kommer att ingå i urvalsprocessen.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:

Gruppchef Thomas Krenchel, thomas.krenchel@pensionsmyndigheten.se, tel. 010-454 28 42
Gruppchef Birgitta Sandén Kårström, birgitta.sanden.karstrom@pensionsmyndigheten.se, tel. 010-454 29 86

Fackliga representanter:
ST: Anna Håkansson, tel. 010-454 28 01
Saco: Ida Sundelin, tel. 010-454 35 66


Välkommen med din ansökan senast 17 maj 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-58.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 15 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2020
  • Ansök senast: 17 maj 2020

Liknande jobb


25 november 2024

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024